ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

Τετάρτη 4 Μαρτίου 2009

Ο Μιναρές του Ρεθύμνου

Διάβασα στο blog του ikor την παρακάτω ενδιαφέρουσα ανάρτηση :Το Ρέθυμνο είναι ένα σταυροδρόμι λαών, άρα και ψηφιδωτό αρχιτεκτονικής:
Ενετοί, Φράγκοι, Τούρκοι κι Έλληνες πέρασαν από ‘δώ αφήνοντας κτίρια διαφορετικής τεχνοτροπίας. Μα όποιος περπατήσει σ’ αυτήν την πόλη, νιώθει πως όλα συνυπάρχουν τόσο αρμονικά, κάτω απ’ τον ίδιο ήλιο.
Το πιο χαρακτηριστικό δείγμα «διαδοχικής αρχιτεκτονικής» είναι το σημερινό Ωδείο της πόλης:

Το κτίριο κατασκευάστηκε επί ενετοκρατίας (1601) ως Εκκλησία της Παναγίας. Το 1657 έγινε απ’ τους Τούρκους το Τζαμί του Νερατζέ, το μεγαλύτερο και πλουσιότερο τζαμί του Ρεθύμνου. Το 1925 ανακηρύχθηκε σε χριστιανική εκκλησία αφιερωμένη στον Άγιο Νικόλαο.

Ακόμα διακρίνει κανείς τους κορινθιακούς κίονες, τις καμάρες και τους αρχικούς τοίχους της Santa Maria.
Το 1887, οι Τούρκοι, θέλοντας να δώσουν ακόμα μεγαλύτερη αίγλη στο τζαμί, αποφάσισαν να χτίσουν δίπλα του έναν μιναρέ.Ο Ρεθυμνιώτης μηχανικός Γιώργος Δασκαλάκης, απ’ το Ρουσσοσπίτι, ανέλαβε να χτίσει τον μιναρέ. Ταξίδεψε 3 μήνες στη Σμύρνη και στην Κωνσταντινούπολη για να πάρει ιδέες και τελικά υπέβαλε 3 σχέδια στους Τούρκους.
Το 1890, 3 χρόνια μετά, ο Δασκαλάκης με τον τεχνίτη Αλησακδάκι ανέγειραν τον Μιναρέ του Νερατζέ. Με ύψος 27 μέτρα, είναι μέχρι και σήμερα το ψηλότερο κτίριο στο Ρέθυμνο!
Αύριο όμως δεν ξέρουμε καν αν θα υπάρχει...
Στις αρχές του 2005, παρατηρήθηκαν πτώσεις κομματιών απ’ την οροφή του μιναρέ. Τοποθετήθηκε τότε περιμετρικά του μια προσωρινή σκαλωσιά.
Η σκαλωσιά είχε διπλό ρόλο: αφενός υποστηρικτικό κι αφετέρου προστατευτικό απ’ τις πέτρες που αποκολλούνται. Η σκαλωσιά όντως έσωσε τον μιναρέ από τον σεισμό 6,9 R του 2006!
Πέρασαν από τότε 4 υπουργοί Πολιτισμού (κι ένας Ζαχόπουλος), αλλά αποδείχτηκε πως «ουδέν μονιμότερο του προσωρινού»! Η σκαλωσιά ακόμα δεσπόζει στη νέα εντυπωσιακή πλατεία της Παλιάς Πόλης που εγκαινιάστηκε εκεί την Πρωτοχρονιά.
Μα το χειρότερο είναι ότι η μια βάση της σκαλωσιάς εδράζεται στην οροφή του Ωδείου, η οποία έχει ήδη εμφανίσει ρωγμές. (Στο Ωδείο διδάσκονται καθημερινά μουσική δεκάδες παιδιά.)
Με λίγα λόγια: ο εντυπωσιακός υπερεκατονταετής μιναρές του Ρεθύμνου εδώ και 5 χρόνια στηρίζεται με μια μεταλλική (προσωρινή) σκαλωσιά, το μισό βάρος της οποίας καταπονεί την (ηλικίας άνω των 350 ετών) οροφή του σημερινού Ωδείου της πόλης!
Τι περιμένουν άραγε οι αρμόδιοι; Να πέσει;
Γιατί δεν ενισχύουν τη φέρουσα τοιχοποιία του μιναρέ;
Ποια εγκληματική αμέλεια έχει αφήσει αυτό το μοναδικό μνημείο στη μοίρα του;
Τι νοείται τελικά ως πολιτιστική μας κληρονομιά; Μόνο ό,τι έγινε από ελληνική διοίκηση;
Ο σεβασμός κι η ανάδειξη των μνημείων μας είναι απ’ τους ελάχιστους πόρους που μας έχουν απομείνει. Είναι τεκμήριο της διαχρονικότητας αυτού του τόπου. Αλλά όσο δύσκολα χτίζεται κάτι, άλλο τόσο εύκολα μπορεί να χαθεί...
Είναι γενική διαπίστωση πως τα μνημεία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς ρημάζουν. Από τη μια οι δυσβάσταχτες γραφειοκρατικές διαδικασίες που εμποδίζουν την ταχεία λήψη αποφάσεων. Από την άλλη προβλήματα που αφορούν την έλλειψη χρηματοδότησης και προσωπικού σε καίριους τομείς όπως είναι αυτός του Πολιτισμού. Το αποτέλεσμα είναι (όπως έχουμε πει και στο παρελθόν εδώ και εδώ και εδώ) πως όσο δεν καταρτίζεται μία σαφής πολιτιστική πολιτική από την Πολιτεία τα μνημεία μας θα καταρρέουν και όπως λέει ο ikor όσο δύσκολα χτίζεται κάτι, άλλο τόσο εύκολα μπορεί να χαθεί....

25 σχόλια:

  1. Καλημέρα!!!
    Απαράδεκτο είναι.. είναι σαν κινδυνεύει όλο το κτήριο να πέσει και αυτοί το χαβά τους..
    Πρέπει να ξεσηκωθούν εκεί οι άνθρωποι, που έχουν τα παιδιά στο ωδείο και αυτοί που ενδιαφέρονται για το μιναρέ..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σωστός ο Σύντεκνος!
    Η αδιαφορία Δυοσμαράκι μου για τα μνημεία μας, δυστυχώς εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο αδιαφορίας για τον πολιτισμό μας.

    Το υποτιθέμενο υπουργείου Πολιτισμού έχει ως μοναδικό λόγω ύπαρξης την ξεκούραση φθαρμένων υπουργών και οι πόροι του είναι μηδαμινοί.

    Αυτό το ρόλο του έχουν αναθέσει οι διοικούντες της χώρας της οποίας ο πολιτισμός λατρεύεται από τόσους ανθρώπους ανά την υφήλιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ας βρούνε πρώτα τι θα γίνει με τους έκτακτους του ΥΠΠΟ προκειμένου ν' ανοίξει η Ακρόπολη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @Hfaistiwnas

    Είναι τόσα πολλά τα κτίσματα, μνημεία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς που είναι ετοιμόρροπα και κανείς δεν ενδιαφέρεται...

    Αναρωτιέμαι γιατί αυτή η απαξίωση...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @TeddyBoy

    Τα λόγια σου με βρίσκουν απόλυτα σύμφωνη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @Καπιταλιστικό Κουμμούνι

    Καπ κουμ δεν είμαι αισιόδοξη πως θα βρεθεί εύκολα λύση με τους συμβασιούχους της Ακρόπολης.

    Το πρόβλημα είναι βαθύτερο και αφορά την ίδια την μορφή εργασίας με σύμβαση.

    Μοναδική λύση είναι εξ αρχής να προσλαμβάνονται όσα άτομα έχει ανάγκη κάθε εργασιακός χώρος με σύμβαση αορίστου χρόνου και όχι με μορφή σύμβασης η/και stage...

    Φοβάμαι όμως πως μέχρι να λυθεί το πρόβλημα των συμβασιούχων τα μνημεία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς θα καταρεύσουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ και διασωση
    μεγαλη κουβεντα,μονο εαν υπαρξουν εκλογες θα δουμε τιποτα ετσι συμβασιουχους να καθαριζουν μαρμαρα
    τι ειναι τα αρχαια δηλαδης ΑΘΗΝΩΝ
    ΑΡΕΝΑ H ΔΙΟΓΕΝΗΣ ΠΑΛΛΑΣ για να βρεθουνε παραδες για αναστυλωσεις,διασωσεις και τα τοιαυτα εδω τωρα προσπαθουμε να δισωσομε την καρεκλα μας,και τα ταμεια ΚΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αυτή η κατάσταση είναι γενική. Σύγχρονη Ελλάδα και Πολιτισμός μάλλον δεν τα πανε καλά. Είναι κι αυτή η ...ανάπτυξη που δεν αφήνει

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Καλησπέρα dyosmaraki!

    Χαίρομαι πολύ που φιλοξενείς στον χώρο σου το θέμα! Σ' ευχαριστώ!

    Όσο για την αιτία του φαινομένου, φοβάμαι ότι είναι τα κριτήρια με τα οποία μετράνε κάποιοι (δυστυχώς συχνά λέγονται "αρμόδιοι") την αξία αυτών των μνημείων.

    Αντίθετα με ό,τι πιστεύουν μερικοί, η αξία των μνημείων δεν αποτιμάται με τα έσοδα που φέρνει η "αξιοποίησή" τους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. πραγματικά νευριάζω σε θέματα πολιτισμού και μνημείων. υποτίθεται θέλουμε και τα μάρμαρα πίσω και είμαστε από τις χώρες με τα περισσότερα μνημεία και ευρήματα και αυτό που κάνουμε είναι απλά αδιαφορούμε.
    αλλά τι να πει κανείς όταν ο κάθε υπουργός πολιτισμού κοιτάει μόνο να επιχορηγεί τους ημέτερους καλλιτέχνες και λοιπούς συμπαραμαρτούντες; τελικά ο καθένας έχει τους κυβερνώντες που του αξίζουν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Μα στην Ελλάδα έτσι δε γίνεται;Πρώτα γίνεται η ζημιά και μετά πάμε να κάνουμε κάτι και αυτό φυσικά όταν το θυμηθούμε.
    Στην Ελλάδα δε ξέρουμε τι θα πει συντήρηση, πρόληψη,πρίν γίνει το κακό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. kαλημέρα. συμφωνω με τον Λεοντόκαρδο.
    πολλα Κριμα μαζεμένα
    στην Ελλαδα μαζεμένα
    φιλιά καρυστινά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. @The lonely skipper

    Πολιτισμός και διάσωση...που να τάβρεις καλό μου Κασιωτοκουσέλι.
    Οπως λες η προτεραιότητα είναι στη διάσωση της καρέκλας...

    Καλή Σαρακοστή και σε σένα εύχομαι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. @phlou...flis

    Αχ αυτή η ανάπτυξη μας έφαγε...

    Σύγχρονη Ελλάδα vs πολιτισμός...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. @ikor

    Πιστεύω πως τα θέματα πολιτισμού και τις ανησυχίες μας πρέπει να τα προβάλλουμε. Είναι εξ ίσου σημαντικό να διασωθεί η πολιτιστική μας κληρονομιά.

    Οπως λες η αξία των μνημείων δεν αποτιμάται με τα έσοδα που φέρνουν αν και θα μπορούσαν να ποτελέσουν σημαντικό πόρο εισοδήματος. Αυτό όμως προϋποθέτει το νοιάξιμο για την πολιτιστική μας κληρονομιά, και από ότι φαίνεται νοιάξιμο δεν υπάρχει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. @tovene592

    Το ζήτημα είναι πως προκειμένου να διεκδικεί κανείς τα μάρμαρα θα πρέπει να αποδεικνύει έμπρακτα πως νολιάζεται για την διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς.

    Κάτι που φαίνεται να μην απασχολεί τους αρμόδιους Υπουργούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. @leondokardos

    Ακριβώς έτσι είναι καλέ μου leondokarde. Πόσα και πόσα μνημεία δεν κατέρρευσαν ακριβώς λόγω αυτής της αδιαφορίας??

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. @venceremos

    Μιλιούνια κρίμα καλή μου. Να δούμε πότε θα αλλάξει κάτι σε αυτόν τον τόπο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Dyosmaraki ηλθαμε απο ρεθυμνο και απο το τρελο του καρναβαλι, πηγαινε στο μπλογκ μου elet-elet.blogspot.com να δεις το μιναρε με τισ σκαλωσις χρονια αυτη η κατασταση.Σου εχω βαλει πολλες φωτο και σου τις αφιερωνω.Φιλακια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Εντυπωσιακό.
    Και πολυ ωραίο θέμα απο τον ikor και σενα dyosmaraki.
    Θυμάμαι αυτον τον μιναρέ πριν την σκαλωσιά.
    Γνώμη μου να εξαφανιστούν οι απανταχού μιναρέδες ανα την Ελλάδα.
    Πρόκειται για στοιχείο θρησκευτικού χαρακτήρα και κατακτητικό σύμβολο και επιπλέον ειναι πάρα πολύ άσχημοι.
    Δεν μου αρέσουν ετσι κι αλλιώς αισθητικά.
    Αμα τον θέλουν τόσο πολύ ας τον γκρεμίσουν και στη θέση του να φτιάξουν νέο και γερό και να σωθεί ετσι και το κτίριο το οποίο ειναι πολύ όμορφο.

    Και οχι μην με πει κανείς "ταλιμπάν" γιατι μόνο αυτο δεν ειμαι :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. @Ελευθερία

    Ερχομαι από το blog σου,
    Σε ευχαριστώ πολύ για την αφιέρωση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. @tzonakos

    Καλημέρα tzonax.

    Λυπάμαι αλλά ομολογώ πως η άποψή σου με βρίσκει αντίθετη.

    Με όλο τον σεβασμό προς την άποψή σου, με την ίδια λογική θα έπρεπε να γκρεμιστεί η Αγία Σοφιά. Με την ίδια λογική να θυμίσω πως οι Ταλιμπάν κατέστρεψαν τεράστια αγάλματα του Βούδα υψίστης πολιτισμικής κληρονομιάς, αγάλματα τα οποία δεν μπορούν να ξανακατασκευαστούν.

    Με την ίδια λογική θα έπρεπε να εξαφανιστεί και η Ακρόπολη αφού ας μην ξεχνάμε πως ήταν τόπος ιερός για τους Αρχαίους Ελληνες οι οποίοι ήταν Δωδεκαθεϊστές.

    Το γεγονός πως μπορεί να μην υιοθετούμε μια θρησκευτική δοξασία η μια ιδεολογία αυτό δεν μας δίνει αυτόματα το δικαίωμα να απαγορεύουμε στους άλλους να πιστεύουν σε αυτά.

    Γενικότερα θεωρώ πως κάθε μνημείο της πολιτιστικής μας κληρονομιάς είναι ανώτερο από κάθε θρησκευτικό η ιδεολογικό συμβολισμό και θα πρέπει να προστατεύεται αφού αποτελεί κομμάτι της ιστορίας και της εξέλιξης κάθε τόπου.

    Αλλωστε η πολιτιστική κληρονομιά κάθε τόπου ανήκει σε ολόκληρη την ανθρωπότητα και στις επόμενες γενιές. Κανείς μα απολύτως κανείς δεν έχει το δικαίωμα ούτε να την καταστρέφει ούτε να την καταδικάζει στην εξαθλίωση....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Kαι το ειπα, θα με πούνε "ταλιμπάν" ... και με είπες.
    Τελος πάντων δεν μπορώ να εξηγήσω απο εδω πώς το εννοώ γιατι θα πρέπει να αποδείξω πως δεν ειμαι ελέφαντας και δεν θα θελα να χαλάσουμνε τις καλές μας σχέσεις.
    Παραμένει η άποψή μου οτι οι μιναρέδες δεν μου αρέσουν ως οικοδομήματα.
    Καλημέρα σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. @tzonakos

    Καλέεεε tzonax,

    Δεν σε είπα ταλιμπάν...
    Με την δική σου αναφορά όμως θυμήθηκα την περίπτωση των γιγάντιων αγαλμάτων που κατέστρεψαν επειδή οι ίδιοι δεν πίστευαν στον Βουδισμό (είναι γεγονός, δεν αστειεύομαι,κάπου έχω κρατήσει τις φωτογραφίες των αγαλμάτων).

    Θεωρώ πως είναι άλλο πράγμα και δικάιωμα του καθενός να του αρέσει η όχι ένα είδος κτίσματος λόγω γούστου και άλλο να μην του αρέσει ένα κτίσμα λόγω διαφορετικών θρησκευτικών η ιδεολογικών πεποιθήσεων.

    Και μην ανησυχείς, όσο και να διαφωνούμε εμείς οι δυό (δεν είναι η πρώτη φορά άλλωστε), γνωρίζεις και γνωρίζω πως η συζήτησή μας είναι πάντα καλοπροαίρετη.

    ΥΓ. Πάντως είμαι περίεργη να δω πως το εννοείς...κάτι έλεγε ο Αντώνης για εκείνες τις μπύρες αλλά τπτ ακόμη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ποιά είναι η γνώμη σας;