ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

Δευτέρα, 9 Φεβρουαρίου 2009

Ζωγραφίζοντας μια ιστορία - Αγ.Χριστόφορος - ο σκυλοκέφαλος άγιος της Λίνδου

Ο κυνοκέφαλος Αγ. Χριστόφορος
Τοιχογραφία στον Ναό της Κοίμησης της Θεοτόκου -Λίνδος -Ρόδος

Από την πρώτη φορά που επισκέφθηκα πριν από μερικά χρόνια τον κεντρικό ναό της Λίνδου στο νησί της Ρόδου το βλέμμα μου είχε καρφωθεί στην παραπάνω παράξενη τοιχογραφία.

Ο Αγ. Χριστόφορος εικονίζεται όρθιος μέ τό σώμα του να έχει στάση τρία τέταρτα, ενώ το πρόσωπό του βρίσκεται σε στάση προφίλ. Φορά στρατιωτική ενδυμασία και κόκκινη χλαμύδα, στο δεξί του χέρι κρατάει υψωμένο σταυρό, ενδεικτικό ότι πρόκειται για μάρτυρα. Η ιδιαιτερότητα της σύνθεσης έγκειται στο ότι ο άγιος Χριστόφορος δεν έχει κεφάλι ανθρώπου μα σκύλου. Στη συγκεκριμένη εικονογραφική απόδοση ο Αγ. Χριστόφορος χαρακτηρίζεται ως "κυνοκέφαλος"η "σκυλοκέφαλος". Αναρωτήθηκα λοιπόν ποιοί μπορεί να είναι οι λόγοι (ιστορικοί η άλλοι) που μπορεί να οδήγησαν τον αγιογράφο σε μια τέτοιου είδους εικονογραφία.

Μέχρι τη στιγμή που αντίκρυσα τη συγκεκριμένη τοιχογραφία, στη μνήμη μου ο Αγ.Χριστόφορος ταυτιζόταν με τη γνώριμη μορφή του ηλικιωμένου γενειοφόρου άντρα που μεταφέρει στην πλάτη του τον Χριστό.



Ο Άγιος Χριστόφορος,


τοιχογραφία από τον Καθεδρικό Ναό του Limburg της Γερμανίας


Εξ άλλου όπως θυμάμαι από τα παιδικά μου χρόνια επειδή τον Αγ. Χριστόφορο τον θεωρούσαν ως προστάτη των αυτοκινητιστών και των οδοιπόρων, οι οδηγοί αυτοκινήτων και φορτηγών είχαν πάντα κολλημένο στο ταμπλό του οχήματός τους ένα μαγνητάκι με τη μορφή του ηλικιωμένου άντρα, πουθενά δεν τον θυμόμουν ως κυνοκέφαλο. Οι άνθρωποι ακόμη πιο παλιά τον θεωρούσαν ως προστάτη των χωραφιών και των αμπελιών από τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες (ιδιαίτερα το χαλάζι) .


Τότε πως προέκυψε σκυλοκέφαλος ο συγκεκριμένος Αγιος?


Ο Αγ. Χριστόφορος λέγεται πως καταγόταν από μια φυλή της βόρειας Αφρικής, των Μαρμαριτών. Αιχμαλωτίστηκε από τις ρωμαϊκές δυνάμεις, κατά την διάρκεια εκστρατείας του Διοκλητιανού, εναντίον των Μαρμαριτών, στα τέλη του 301 με αρχές του 302, και μεταφέρθηκε σε ρωμαϊκή φυλακή, κοντά στην Αντιόχεια της Συρίας. Η παράδοση αναφέρει πως η φυλή των Μαρμαριτών ήταν φυλή ανθρωποφάγων και είχαν κεφάλι που έμοιαζε με μορφή σκύλου οπότε αφού ο Αγ. Χριστόφορος καταγόταν από την φυλή των Μαρμαριτών πιθανότατα να θεωρήθηκε ότι τό κεφάλι του είχε τη μορφή σκύλου επηρεάζοντας αργότερα τη βυζαντινή εικονογραφία. Οι λαϊκές δοξασίες μάλλον δεν συμφωνούν με αυτήν την άποψη αφού (στην Κρήτη) λέγεται πως :


"Ητανε νέος και πολύ όμορφος. Κι επειδή τον καλοκοίταζαν οι κοπελιές παρακάλεσε το Θεό να τον κάμει άσκημο, όσο πιο άσκημο εμπόρειε"


Οι ιστορικές πηγές αναφέρουν πως οι σκυλοκέφαλοι ήταν ήδη γνωστοί από την αρχαιότητα. Μάλιστα σε αρκετά κείμενα που ασχολούνται με την ιστορία του Μεγάλου Αλεξάνδρου, συναντἀμε συχνά αναφορές για τον "τόπο των σκυλοκεφάλων":«Καὶ ἐδιέβη τὸν τόπον αὐτονῶν ἡμέρες καὶ ἦλθαν εἰς τὸν τόπον τῶν Σκυλοκεφάλων. Αὐτοὶ οἱ Σκυλοκέφαλοι, ὅλον τους τὸ κορμὶν ἔναι ὥσπερ ἀνθρώπου καὶ τὸ κεφάλιν τους ἔνι σκύλινον, καὶ λαλοῦν φωνὴν ἀνθρωπίνην, καὶ ἄλλην φορὰν βαβίζουν ὡς οἱ σκύλοι, σκύλινα».



Οι πηγές επίσης αναφέρονται σε λαούς (φυλές) που είχαν αποκρουστική όψη και παράξενες συνήθειες και ίσως για αυτόν τον λόγο να τους ονόμασαν σκυλοκέφαλους.


«῾Ο δὲ κυνοκέφαλος τὸ μὲν σῶμα ἀνθρώπου δυσειδοῦς ὑπογράφει, τὸ πρόσωπον δὲ κυνός, φωνὴν δὲ ἀφίησι μυγμῷ παραπλησίαν, ἄγριον δὲ ὑπερβολῇ καὶ τελείως ἀτιθάσευτον, καὶ τὴν ὄψιν ἐμφαῖνον ἀπό τε τῶν ὀφρύων καὶ τῶν ὀμμάτων αὐστηράν. Περὶ μὲν τὸν ἄρρενα ταῦτα,τῷ δὲ θήλει πρόσκειται καὶ τὸ τὴν μήτραν ἔξω τοῦ σώματος φορεῖν καὶ οὕτω διάγεσθαι πάντα τὸν βίον»
O ιστορικός Κτεσίας (5ος -4ος αι. π.Χ.) επιχειρώντας να περιγράψει αυτόν τον παράξενο λαό (φυλή) αναφέρει μεταξύ άλλων πως οι κυνοκέφαλοι δεν έχουν σπίτια, ενώ τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες έχουν ουρά, ότι ζούνε από το κυνήγι και ότι δεν εργάζονται.

Είναι γνωστό πως όσες αρχαίες παραδόσεις δεν στάθηκε δυνατόν να εξαλειφθούν ενσωματώθηκαν και απορροφήθηκαν από την Χριστιανική θρησκεία. Ετσι έγινε και με τις παραδόσεις περί αρχαίων τεράτων. Τα τέρατα των αρχαίων παραδόσεων ενσωματώθηκαν στις εικονογραφήσεις αγιογραφιών. Στην παρακάτω παράσταση των Αινών ανάμεσα σε λογής-λογής τέρατα μπορούμε να διακρίνουμε στο κέντρο μια χαρακτηριστική μορφή κυνοκέφαλου. Αίνοι (1786) (Λεπτομέρεια)

Τσεπέλοβο Ναός Αγίου Νικολάου

Πηγή : Καπεσοβίτες ζωγράφοι (Πολιτιστικός Σύλλογος Καπέσοβου,ο Αλέξης Νούτσος)


Κυνοκέφαλο Αγ. Χριστόφορο εκτός από τη συγκεκριμένη τοιχογραφημένη παράσταση της Λίνδου (13ος αι.) βρίσκουμε στην Καπαδοκία (14ος αι.) και στο Ναό Αγ. Αναργύρων στο Αντρώνι Ηλείας
(8ος αι.) .
όπου εμφανίζεται ως Άγιος Χριστόφορος, ο Ρέπροβος. Την παράσταση του Κυνοκέφαλου Αγίου την βρίσκουμε επίσης σε φορητές εικόνες όπως η παρακάτω η οποία βρίσκεται στο Βυζαντινό Μουσείο Αθηνών (17ος αι.)




Αλλη βρίσκεται στο Εκκλησιαστικό Μουσείο Σερρών (18ος αι.) ενώ αναφέρονται απεικονίσεις του Κυνοκέφαλου στον Άγιο Γερμανό των Πρεσπών και στο ναό του Αγίου Γεωργίου στο Τσεγκελκιόϊ της Μικράς Ασίας.


Ο Aγιος Ιωάννης ο εξ Ιωαννίνων και
ο Aγιος Χριστόφορος, ως κυνοκέφαλος Ρωμαίος στρατιώτης.
Μονή Αγίου Νικολάου Γραμμένου.
Πηγή: «Τα Μοναστήρια της Ηπείρου», Δημήτρης Καμαρούλιας.
Δύο ακόμη φορητές εικόνες έχουν εντοπιστεί στη Ρωσία (άγνωστης χρονολόγησης).

Υποθέτω πως θα πρέπει να υπήρχαν επιρροές από Ανατολικές θρησκείες (όπως π.χ. της Αιγύπτου) όπου ήταν συνηθισμένο φαινόμενο οι κυνόμορφοι θεοί.
Είναι λυπηρό που όσο περνούν τα χρόνια αυτός ο παλαιότερος εικονογραφικός τύπος του Αγίου ο "κυνοκέφαλος" γίνεται λιγότερο γνωστός αφού σιγά-σιγά εκλείπει. Στη θέση του διεισδύει ο Δυτικότροπος εικονογραφικός τύπος του ηλικιωμένου γενειοφόρου.
Γιατί το θεωρώ λυπηρό???
Δεν ξέρω, ίσως επειδή μαζί με την εικόνα σβήνονται και χάνονται εκείνοι οι θρύλοι και οι παραδόσεις του τόπου μας που συνόδευαν τον παράξενο αυτό Αγιο, τον Αγ. Χριστόφορο τον Κυνοκέφαλο.....

ΥΓ. Προσπάθησα να θυμηθώ τα λόγια του Παπαδιαμάντη που αφορούσαν τους κυνοκέφαλους, μα δεν θυμάμαι σε ποιό διήγημά του τα είχα διαβάσει, πάνε χρόνια.....

Αν θυμάται κανείς...

34 σχόλια:

  1. Καλημέρα! Ενδιαφέρουσα ανάρτηση αλήθεια, δεν γνώριζα ότι υπάρχει τέτοιος Άγιος, επίσης, αν και έχω διαβάσει πολύ Μέγα Αλέξανδρο (λογοτεχνία) δεν έτυχε να διαβάσω κάπου κάτι για κυνόμορφους ανθρώπους..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. καλησπερα!ομορφη αναρτηση,το πιστευεις οτι το ειχα δει σε ενα ζαπινγκ,στον γραφικο λιακοπουλο κ με εβαλε στο τρυπακι να ψαχνω στο google,να βρω αν λεει αληθεια?χαχαχα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ελα βρε,κυνοκέφαλος αγιος;Μάλλον έχει δίκιο για την αιγυπτιακή προέλευση,έχω δει και εδώ κάτι σχετικο,για Παπαδιαμάντη θα το ψάξω...
    Καλημέρα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κοίτα πόσα πράγματα μαθαίνει κανείς όταν κλείνει την τηλεόραση -11Φεβρουαρίου σήμερα, δεν ξέρω αν το ξέρεις- και διαβάζει Dyosmaraki.

    Η αλήθεια είναι ότι πολλές παραδόσεις χάνονται λόγω νεότερων αντιλήψεων. Η αλήθεια θα έκανε σε κάποιους άσχημη εντύπωση να δούνε τον Άγιο με κεφάλι σκύλου. Κι εδώ είναι που χρειάζεται δουλειά από αυτούς που γνωρίζουν: η ενημέρωση του κοινού για τέτοια θέματα κάνει κάτι που αρχικά προκαλεί αρνητική εντύπωση, να γίνεται τελικά αποδεκτό.

    Άλλωστε πως να αγαπήσει κανείς κάτι αν πρώτα δεν το γνωρίσει καλά; Αυτό ισχύει και για την παράδοση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @Hfaistiwnas

    Είναι πράγματι απίστευτο πόσες ανεξερεύνητες πτυχές έχει κρυμένες ο πολιτισμός μας.
    Και εγώ δεν το ήξερα, παραξενεύτηκα όταν πρωτοείδα την τοιχογραφία στη Λίνδο.
    Οσο για την λογοτεχνία κάπου είχα διαβάσει μια περιγραφή μα δεν θυμάμαι σε ποιό διήγημα, νομίζω ήταν του Παπαδιαμάντη όπου έκαναν σχετική περιγραφή. Τότε όμως δεν το συγκράτησα αφού νόμισα πως ήταν απλή μυθιστορηματική περιγραφή.
    Την καλημέρα μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @laplace78

    Απίστευτο! κοίτα σύμπτωση!
    Μα είναι παράξενη η συγκεκριμένη μορφή. Οταν άρχισα να ψάχνω και εγώ στην αρχή νόμισα πως ήταν κάτι σαν παραμύθι. Τελικά όπως αποδεικνύεται κάθε τι έχει την έξήγησή τους.
    Καλημέρες πολλές ρομποτάκο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @Vad

    Μια και ξεκίνησε η έρευνα θα ήταν ενδιαφέρον να δούμε τυχόν αγιογραφίες με παρεμφερείς απεικονίσεις.
    Οσο για τον Παπαδιαμάντη σπάω το κεφαλάκι μου μα είναι αδύνατον να θυμηθώ που διάβασα αναφορές σε σκυλοκέφαλους. Θα χαρώ πολύ αν βρούμε κάτι, είμαι πολύ περίεργη για το συγκεκριμένο θέμα.
    Καλημερούδια Vad

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @Hellenic Potion

    Ωχ! τώρα το διάβασα σε άλλα blogs για το κλείσιμο της TV. Δεν έχω κυκλοφορήσει τι τελευταίες ημέρες πολύ εδώ λόγω φόρτου δουλειάς.
    Ετσι κι αλλοιώς με την TV μάλλον έχω πάρει διαζύγιο, τις περισσότερες ημέρες την κρατώ κλειστή, δεν έχει και τίποτα το αξιόλογο να δει κανείς πλέον...

    Λες

    "η ενημέρωση του κοινού για τέτοια θέματα κάνει κάτι που αρχικά προκαλεί αρνητική εντύπωση, να γίνεται τελικά αποδεκτό"

    Ή επισήμανσή σου είναι πολύτιμη.

    Πιστεύω πως πράγματι η γνώση είναι αυτή που κάνει αποδεκτή μια θεωρία, μια εικόνα, μια φιλοσοφία, μια ιδέα. Γιατί μέσω της γνώσης απαλείφονται αρνητικές σκέψεις δεισιδαιμονίες,δογματισμοί κλπ κάτι που έχουν αντμετωπίσει ιδιαίτερα οι λαϊκές μας παραδόσεις άλλοτε λόγω δικαιολογημένων και άλλοτε λόγω αδικαιολόγητων καταστάσεων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. καλημέρα σου.
    συναρπαστική ανάρτηση. δεν ο ήξερα ουτε ποτέ εχω την είκονα του Αγιου έτσι.
    να εισαι καλα
    φιλιά καρυστινά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Μικρή παρέμβαση.
    Γράμμα στο blog μου.

    Συγνώμη και σας ευχαριστώ!

    Την καλημέρα μου σε όλους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. ιδέα δεν είχα. ενδιαφέρον! πολύ! οι παραδόσεις κάθε τόπου μοιάζουν τόσο μαγικές. να 'σαι καλά που πάντα μας ενημερώνεις τόσο όμορφα!
    να θυμηθώ τον απόγευμα που θα πάω σπίτι να ρωτήσω τον μόμπυ μήπως γνωρίζει κάτι περισσότερο. :))
    φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. απίστευτο! νόμιζα ότι τέτοια κατάλοιπα από τα βάθη των αιώνων είχαν εξαληφθεί στην πορεία του χρόνου. και αλήθεια ποιος προσέχει τις τοιχογραφίες στις μέρες μας; (για να μην πω ποιος πατάει το πόδι του στην εκκλησία πέρα από τις υποχρεώσεις που προκύπτουν;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. αγαπητο ΔΥΟΣΜΑΡΑΚΙ
    Παντα καταφερνεις να ξαφνιαζεις,με
    το αντικειμενο της ερευνας,και το τροπο που το προσεγκιζεις πραγματικα εισαι ενας σκηνοθετης της ζωης ,ο τροπος της περιγραφης σου πραγματι ειναι best και επιβεβαιωνει οτι εκτος της tv,ειναι τα καλα. μην ξεχασετε αρχισε ΜΠΟΙΚΟΤΑΖ ΔΕΝ ΑΓΟΡΑΖΟΜΕ
    ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΦΑΓΕ Καλο βραααα(ι)
    ΚΑΣΙΩΤΟΚΟΥΣΕΛΙ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ελένη μου,
    έρχομαι με νέα εμφάνιση πλέον! Οι τοιχογραφίες στις εκκλησίες είναι κάτι που κοιτώ με περιέργεια. Δεν την γνώριζα αυτή τη λεπτομέρεια για το κεφάλι του Αγίου Χριστοφόρου, αν και θυμάμαι πως μου είχε γίνει νύξη στο παρελθόν για τη μορφή.

    Να παρακαλέσω το Θεούλη να με κάνει πιο ωραίο; Χιχιχι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. @venceremos

    Καλημερούδια καλή μου καρυστινα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Δυοσμαράκι μου, εντυπωσιάστηκα! Δίδαξα πέρσι για τον Άγιο Χριστοφόρο, αλλά καμιά αναφορά δεν έκανε το βιβλίο μας (Ε' Δημοτικού) για τέτοια μορφή. Από περιέργεια έδωσα στο google τη λέξη "κυνοκέφαλος" και μου βγάζει ότι είναι διήγημα του Νέαργου Γεωργιάδη, αλλά οι πύλες αυτές ζητούν εγγραφή για να διαβάσω περισσότερα και τώρα δεν έχω πολύ χρόνο να το ψάξω.

    φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. @Protoplastos

    Τα καλά σου λόγια με συγκίνησαν. Σε ευχαριστώ πολύ για την φιλία σου. Κι ότι κατέθεσα στο blog σου να το φυλάξεις γιατί όπως σου έγραψα έτσι διατηρούνται οι φιλίες...όταν οι άνθρωποι δημιουργούν δεσμούς.
    Σε ευχαριστώ και πάλι καλέ μου Πρωτόπλαστε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. @basnia

    Τον είχα ξεχάσει τον μόμπυ....Ναι ναι αυτός θα ξέρει να μας δώσει σίγουρα πληροφορίες για τους κυνοκέφαλους....λολ

    Καλό βράδυ καλέ μου basnia

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. @tovene592

    Τις τοιχογραφίες των εκκλησιών ούτε εγώ τις πρόσεχα ποτέ μέχρι που γνώρισα έναν καθηγητή Βυζαντινολόγο στην ειδικότητα.

    Νοιώθω πως με τις γνώσεις που είχε αυτός ο άνθρωπος με βοήθησε να αρχίσω να διαβάζω απίστευτες λεπτομέρειες σε πίνακες, σε εικόνες, σε τοιχογραφίες...Πριν δεν έδινα καμία σημασία.

    Καλό βράδυ εύχομαι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. @Καισωτοκουσέλι

    Ολο κάτι τέτοια γράφεις κι έπειτα κοκκινίζω....Σε ευχαριστώ καλό μου Κασιωτοκουσέλι, είναι απλά αυτή η γυναικεία περιέργεια που ό,τι παράξενο δεν υπάρχει περίπτωση να μην το εξερευνήσει κάθε γυναίκα...
    ΄
    Για την ΦΑΓΕ το άκουσα κι εγώ, το παρακάνανε στις τιμές τους ντε....

    Καλό βράδυ εύχομαι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. @Antoine

    Χα χα χα! Πόσο πιο ωραίο ντε???
    Ωραίο το new look Καλορίζικο! Φαίνεται πως ξεφύγαμε από την εφηβική ηλικία και βαδίζουμε στην ενήλικη ζωή. Η καινούργια φωτό είναι πιο μοντέρνα...
    Καλές επιτυχίες εύχομαι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. @marilia

    Μαριλίτσα μου, είναι μια παράξενη μορφή που από την ώρα που την είδα κόλλησε στη μνήμη μου και άρχισα να ψάχνω για πληροφορίες...

    Πολύτιμη η πληροφορία που δίνεις, αν κάποια στιγμή τύχει να βρεις κάτι θα σου είμαι ευγνώμων. Με έχει φάει η περιέργεια να μάθω κάθε σχετική λεπτομέρεια....

    Καλό βράδυ εύχομαι....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Χωρίς κοπλιμέντα, εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η ανάρτηση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. @phlou...flis

    Σε ευχαριστώ phloufli, θα πρόσθετα και...παράξενη....
    Καλό ΣΚ εύχομαι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Αν και την είδα αργά την ανάρτησή σου....δράττομαι της ευκαιρίας να σου πω ότι έχω ασχοληθεί με τις παραστάσεις του Αγ. Χριστοφόρου. στο 2ο τεύχος του περιοδικού ΠΕΡΙΑΠΤΟ, αρχαιολογία, Τέχνες, άνθρωπος με τίτλο: Απ. Παπαδημητρίου " Η εικονογραφία του Αγ. Χριστοφόρου κατά τους 14ο,15ο και 16ο αι.σ.7-18, Μάρτιος 2000.
    Α. Ξυγγόπουλος "Κυνοκέφαλοι", ΔΧΑΕ,9 (1976-79)σ.1-17
    Α. Χατζηνικολάου, "Εικόνες Αγ. Χριστοφόρου του Κυνοκεφάλου" Melanges Octaveet Melpo Merlier, Αθήνα 1957

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Mα απο τις αναρτήσεις για τις οποίες λατρεύουμε το dyosmaraki.
    Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και δεν ειχα ιδέα. Μάλιστα ειναι εντυπωσιακό η ορθοδοξία να δέχεται εικονογράφηση αγίου με κεφάλι οχι ανθρώπινο.
    Ειναι κάτι που δεν το γνώριζα ούτε φανταζόμουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Ο Άγιος προέρχεται από ανατολική εικονογραφία. Ζωόμορφες θεικές μορφές υπήρχαν στην Ινδία και κοντύτερα σε μας ο Αννουβις της Αιγύπτου που έχει άμεση σχέση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Σωστά, Αννουβις, να τι μου θυμίζει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. @απόστολος

    Σε ευχαριστώ πάρα μα πάρα πολύ για τις πληροφορίες και τη συμβολή σου.
    Επειδή βλέπω πως το τεύχος του Περίαπτου είναι παλιό που θα μπορούσα να το βρω? Η μήπως τόσο το περιοδικό όσο και τις υπλολοιπες δημοσιέυσεις θα ήταν προτιμότερο να τις αναζητήσω στη βιβλιοθήκη της Αρχαιολογικής???
    Ο κυνοκέφαλος Αγιος ειλικρινά με παραξένεψε πάρα πολύ και θα με ενδιέφερε να μάθω περισσότερα.
    Σε ευχαριστώ πολύ και πάλι για τις πολύτιμες πληροφορίες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. @tzonakos

    Η Ορθοδοξία από όσο γνωρίζω προσπάθησε να καταλαγιάσει αυτόν τον εικονογραφικό τύπο και δεν τον στήριξε όμως δεν μπόρεσε και να τον εξαλείψει(τουλάχιστον αυτό με διαβεβαίωσε ένας ιερέας που ρώτησα). Ισως εξ αιτίας αυτής ακριβώς της λογικής να τείνει να εκλείψει αυτός ο εικονογραφικός τύπος του Αγίου και να επικρατεί ο Δυτικότροπος Αγιος Χριστόφορος.

    ΥΓ. εγώ να δεις πως λατρεύω τους αναγνώστες που εμπλουτίζουν με την παρουσία τους το blog και το στολίζουν με τις δικές τους ερωτήσεις, τις πληροφορίες τους αλλά και τις απόψεις τους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Το περίαπτο μπορώ να σου το στείλω...Γράψε μου τη διεύθυνσή σου όχι απαραίτητα όνομα , πάει και με το παρωνύμιό σου, στο mail apostolos63@gmail.com και θα σου στείλω και τα τρία τεύχη. Αν θες κοίταξε και την ιστοσελίδα http://periapto.blogspot.com/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Ενδιαφέρουσα η ανάρτηση και οι απόψεις των επισκεπτών σας.
    Ξεχάσατε την πηγή της φωτογραφίας που είναι ιδιοκτησία της ιστοσελίδας www.antroni.gr στη διεύθυνση Σκυλοκέφαλος και Κυνοβιάρχης Άγιος στο Αντρώνι
    Ευχαριστώ για τη φιλοξενία Ωλονός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. @Ωλονός

    Εχετε δίκιο, παράλειψή μου, την πρόσθεσα.
    Σας καλωσορίζω σε αυτήν εδώ τη διαδικτυακή γωνιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Με μια καθυστέρηση ενός περίπου χρόνου, έχω την εντύπωση ότι το διήγημα που ψάχνουμνε δεν είναι του Παπαδιαμάντη αλλά το «Μόνον της ζωής του ταξείδιον» του Βιζυηνού.

    Ο μικρός επιστρέφει από το ταξίδι του στην Πόλη και ο παππούς τον ρωτάει αν είδε διάφορα θαυμαστά, τη χώρα που ψήνει ο ήλιος το ψωμί κ.ά., και νομίζω ότι μέσα σ' όλα αυτά τον ρωτάει και αν είδε τη χώρα των Σκυλοκέφαλων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ποιά είναι η γνώμη σας;