ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

Τετάρτη 20 Μαΐου 2009

Eurovision : Διαγωνισμός τραγουδιού ή διαγωνισμός σκηνοθετικού παραληρήματος???

Τα τελευταία χρόνια έχω επιλέξει να μην παρακολουθώ τον διαγωνισμό της Eurovision.
Για ποιόν λόγο? Για πολλούς. Γενικότερα είμαι άνθρωπος που ενοχλούμαι όταν διαπιστώνω πως ένα καλλιτεχνικό γεγονός λούζεται από τα φώτα της δημοσιότητας και φτάνει στα όρια της υπερβολής (όσον αφορά την προβολή και κατά συνέπεια τα κόστη του) όταν κάποια άλλα αν και ποιοτικά ανώτερα παραμένουν στην αφάνεια.

Φέτος λόγω της πίεσης που ασκήθηκε από φίλους και γνωστούς του στυλ "είσαι αρνητική, δεν μπορεί να καταδικάζεις ένα καλλιτεχνικό γεγονός δίχως να το παρακολουθήσεις....σε τελική ανάλυση δεν θες να έχεις προσωπική άποψη" και άλλα πολλά αποφάσισα να ανοίξω τον δέκτη και να παρακολουθήσω τον τελικό της Eurovision μόνο και μόνο για να έχω το δικαίωμα να εκφράσω άποψη.

Οσο για τις εντυπώσεις μου? Ο απόλυτος προβληματισμός για το τι σημαίνει στις μέρες μας ΤΕΧΝΗ.

Ανάμεσα στους συμμετέχοντες, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, δεν κατάφερα να διακρίνω την καλλλιτεχνική αξία των τραγουδιών, αφού αυτή επισκιαζόταν από την χρήση (σε σημείο υπερβολής) άλλων μέσων όπως:

1. Οι χορογραφίες τις οποίες θεωρώ αμφιβόλου ποιότητας αφού πιστεύω πως ο χορός έχει παραχωρήσει πια τη θέση του σε :
- απλές κινήσεις του στυλ push ups που συνηθίζει κάθε κοινός θνητός στο Γυμναστήριο

- ακροβατικά άλματα θυμίζοντας ζογκλέρ σε show των τσίρκων,

- κινήσεις που δημιουργούν συνειρμούς στυλ Cabaret...

Το βέβαιο είναι πως οι καλλίγραμοι χορευτές/τριες (ή μήπως αθλητές/αθλήτριες, ζογκλέρ κλπ?) προσκαλούσαν τον θεατή σε λογής-λογής....φαντασιώσεις ενεργοποιώντας με αυτό τον τρόπο.....τα ερωτικά του ένστικτα....!!!!

2. Τα πολλαπλά φωτορυθμικά που αποσπούν τη προσοχή του θεατή από τον τραγουδιστή και το ίδιο το τραγούδι, όταν σε μερικές περιπτώσεις τα φώτα αναβόσβηναν τόσο πολύ (μέχρι το σημείο της τύφλωσης) και με τόση ταχύτητα ώστε να σου δημιουργούν την αίσθηση πως όπου νάναι θα προσγειωθεί ο ιπτάμενος δίσκος από όπου θα ξεπηδήσουν ανθρωπάκια στυλ ΕΤ.

3. Η σκηνοθεσία αν και σε κάποια τραγούδια δεν ήταν κακή, πιστεύω πως δίχως να παρουσιάζει κάτι το "διαφορετικό", στην πλειοψηφία των εμφανίσεων επαναλαμβάνοντας γνώριμες μα και τετριμμένες εικόνες Χολυγουντιανού τύπου, κινήθηκε στο στυλ προηγούμενων ετών (φωτιές, λάβαρα, καπνοί, φωτεινοί πίδακες κλπ κλπ)

Οι εκφωνήτριες της κρατικής μας τηλεόρασης θα έλεγα (λίαν επιεικώς) πως ήταν απαράδεκτες. Η καλλιτεχνική αξία ενός τραγουδιού σε έναν διαγωνισμό οφείλει να μην κρίνεται αναλόγως του"δούναι και λαβείν" ανάμεσα στις χώρες που συμμετέχουν, γιατί τότε το τραγούδι παύει να κρίνεται ως δημιουργία, ως τέχνη....Οι αδελφές Μαγγίρα επιδόθηκαν σε έναν άκρατο λαϊκισμό του στυλ "εμείς δώσαμε ψήφους, αυτοί γιατί δεν μας έδωσαν" αναφερόμενες υποτιμητικά σε όσες χώρες δεν μας έδωσαν υψηλή βαθμολογία ή δεν μας έδωσαν καθόλου βαθμούς.

Ομως μάλλον δεν είμαι η μόνη που ενοχλήθηκα από τον σχολιασμό των παρουσιαστριών της κρατικής τηλεόρασης αφού η Μ.Τζιαντζή στην εφμ Καθημερινή χαρακτηρίζει τον τρόπο σχολιασμού ως "επίδειξη κολωνακιώτικης στριγγλίτιδας"!!!!! (ολόκληρο το άρθρο μπορείτε να διαβάσετε εδώ) .

Θυμάμαι τους παλαιότερους σοβαρούς παρουσιαστές οι οποίοι συνήθιζαν να σχολιάζουν τα θετικά και τα αρνητικά κάθε τραγουδιού και της σκηνικής παρουσίας του τραγουδιστή δίχως να εστιάζουν στο αν έχει τα κιλάκια της η τραγουδίστρια και αν τρώει λουκουμάκια.....

Στο τέλος (έστω για λόγους τακτ) ο εκφωνητής συνήθιζε να λέει ένα μπράβο για τον τελικό νικητή. Αυτό φυσικά δεν συνέβη στην προκειμένη περίπτωση αφού οι παρουσιάστριες δεν μπήκαν καν στον κόπο να επαινέσουν τον νικητή κάνοντας αισθητή τη δυσφορία τους μόνο και μόνο επειδή δεν βγήκε πρώτος ο Σάκης!!!!

(Τι να κάνουμε βρε κορίτσια, δεν μπορεί να βγαίνουμε πάντα πρώτοι...Υπάρχουν και καλύτεροι από εμάς σε αυτόν τον κόσμο, επί τέλους ας το παραδεχτούμε...)

Στο ίδιο άρθρο της Καθημερινής αναφέρεται , και όχι άδικα, πως η Eurovision από διαγωνισμός τραγουδιού μάλλον έχει μεταλλαχθεί σε έναν διαγωνισμό "τηλεοπτικού πακέτου" θέση με την οποία συμφωνώ για τους λόγους που προανέφερα (υπερβολή στη χρήση των οπτικών εφφέ)

Μέσα σε όλη αυτή την αρνητική διάθεση που μου προκάλεσε η παρακολούθηση του τελικού της Eurovision ομολογώ πως υποδέχτηκα με χαρά την πρωτιά του τραγουδιού "Fairy Tales". Ενα απλοϊκό τραγούδι που μιλά για μια παραμυθένια αγάπη (ίσως την πρώτη αγάπη αφού μιλά για εμπειρίες από την νιότη του ο ήδη νεαρός τραγουδιστής με το baby face). Απλά τα λόγια του τραγουδιού τα οποία περιγράφουν τα έντονα και τυφλά συναισθήματα που γεννιώνται στον άνθρωπο όταν αγαπάει (θυμός,θλίψη αλλά και χαρά) "I am in love with a fairytale even though it hurts cause I don' t care if I looose my mind"..."no one could make me sadder but no one else could lift me high above" Μια αγάπη που έχει τη δύναμη να τρελλαίνει τον άνθρωπο. Ο νεαρός Alexander Rybak (θα βρείτε πληροφορίες και φωτό εδώ ) πιστεύω πως είναι ένας χαρισματικός "τραγουδοποιός" αφού έγραψε ο ίδιος τους στίχους του τραγουδιού αλλά και τη μουσική. Γεννημένος από γονείς μουσικούς, ασχολείται από 5 χρονών με το πιάνο και το βιολί.
Κατά τη γνώμη μου ήταν η πιο πρωτότυπη σκηνική παρουσία. Η μορφή του θαρρείς βγαλμένη μέσα από κάποιο παραμύθι μάγεψε με την κίνησή του και με το βιολί του ακριβώς όπως στα παραμύθια, κερδίζοντας τους κριτές με μια απλοϊκή και καθημερινή ιστορία βγαλμένη από την ίδια τη ζωή...







Αραγε αυτή η επιλογή να υποδηλώνει στροφή προς την πρωτότυπη δημιουργία??
Δείγμα στροφής προς το απλοϊκό, το ποιοτικό και το καθημερινό????
Μήπως θα μπορούσε αυτή η επιλογή να σημαίνει την ταυτόχρονη φυγή από τα φαντασμαγορικά θεάματα με τα πολλά εφφέ και τις ανούσιες χορογραφίες που προβάλλουν τη γυναίκα μόνο ως ερωτικό αντικείμενο????

....Μακάρι....Πολύ θα το ευχόμουν.....

23 σχόλια:

  1. ίσως τώρα που μπήκαν πάλι οι επιτροπές στην ψηφοφορία να βρει κάποια από την χαμένη του αίγλη ο διαγωνισμός. που μάλλον διαγωνισμός δεν είναι. απλά μία επίδειξη όντως υπερβολής, τα τελευταία χρόνια.
    από την άλλη πάρα πολλά τα λεφτά που δαπανούνται σε κρίσιμες εποχές. μα πάρα πολλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ακόμα και το τραγουδάκι που βγήκε σουξεδάκι του καλοκαιριού θάναι και τέλος!
    Πανηγυράκι του ευρω-κώλου(συγγνώμη δηλαδή),σε δουλειά να βρισκόμαστε,δε βγήκε ο Σάκης και αντε μην πω τίποτα
    για τη φοράδα και τ'αλώνι!Κι αν έβγαινε τι θα πρόσθετε στην Τέχνη της μουσικής;Τους κοιλιακούς του;
    -Ασε,αυτές οι Μαγγίρες,χαζές το παίζουνε αλλά τελικά ειναιοι Μαγγιόρες της υπόθεσης,πουλάνε τρέλα και κονομάνε!Μπορει να μου πει κανεις τι ειναι οι κυρίες;Ηθοποιοί,τραγουδίστριες,σοουγούμεν,παρουσιάστρες,(ναι,παρουσιάστρες,κατά το πλύστρες),απ'ολα κι από λιγο ή απ'όλα και ...τίποτα;Μάλλον το τελευταίο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Kαι μ'όλα τούτα μια καλησπέρα δεν ειπα ο...αγενής:))

    Καλησπέρααααααα.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @basnia

    Πράγματι είναι υπερβολικά πολλά τα χρήματα που δαπανώνται για την διοργάνωση της Eurovision.

    Εάν στα αλήθεια υπάρχει οικονομική κρίση τότε γιατί οι δυνατοί της Ευρώπης δεν βάζουν χέρι στον "άρτον και τα θεάματα"???

    Είναι φανερό πως οι περικοπές γίνονται μοναχά στον "άρτον" δίχως αντίστοιχες περικοπές στα κονδύλια που δίνονται για τα "θεάματα"....!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @VAD

    Για τον Σάκη δεν απόρησα που δεν πήρε το πρώτο βραβείο αφού δεν παρουσίασε κάτι σημαντικά διαφοροποιημένο από την προηγούμενη εμφάνισή του.
    Οσο για τις παρουσιάστριες πιστεύω πως δεν θα έπρεπε να αναλαμβάνουν εκδηλώσεις που αφορούν άλλες χώρες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Dyosmaraki, εγώ έχω δει την Eurovision 2 φορές και αυτό επειδή εδώ στα ξένα είπαμε να βρεθούμε όλοι να δούμε τηλεόραση παρέα και να γελάσουμε. Επομένως δεν μπορώ να εκφέρω άποψη για προηγούμενους διαγωνισμούς. Τις παρουσιάστριες τις βρήκα λίγο...άθλιες. Γενικά ήταν εκνευριστικές. Οσο για τα τραγούδια δεν έχω να π τιποτα. Σαν ένα πανηγυρι για το χατήρι της τηλεθέασης μου φάνηκε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δυοσμαράκι θα συμφωνήσω απόλυτα μαζί σου! Όσο για αυτό το Παραμύθι... κι εγώ το Ερωτεύτηκα! ;)

    σνουποφιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. μια χαρά τα λες αγαπητό δυοσμαράκι!!!
    καλο καλοκαίρι ευχομαι
    και θα περνάω όποτε μπορώ...
    εεεε μη χαθούμε και τελείως,,,
    φιλιά καρυστινά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μη μου παινεύεις το Νορβηγό, γιατί... θα γίνουμε από 2 χωριά χωριάτες!

    Και ναι! Είμαι τρελός γιουροφάν με ό,τι αυτό συνεπάγεται... και ήταν και πολύ ωραία η Γερμανία που έβαλες στην πρώτη φωτό και να μην αναφέρω την εκκρηκτική Σοράγια της Ισπανίας που έλεγε (στο κοινό;) "καμ ον εντ τέικ μι" (θα έλεγα τι ήθελε να την τέικ αλλά το ιστολόγιο μπορεί να το διαβάζουν και παιδιά).
    Και ο Σάκης ήταν τέλειος! Και κοιλιακούς έδειξε και χοροπήδηξε, όχι σαν κάποιες άλλες... συμμετοχές (η Κάας για Γαλλία, η Αγγλία, η Ισλανδία και άλλες) που μου το παίζουν κουλτούρα! Θέλουν να κάνουν ποιοτικό το διαγωνισμό; Όχι, κύριοι, δεν το δέχομαι!
    EUROVISION = pop σαβούρες!

    ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ (θα επανέλθω)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @Ndn


    Συμφωνώ μαζί σου.
    Ο αρχικός χαρακτηρισμός που είχα γράψει για τις παρουσιάστριες ήταν "άθλιες" (κι έπειτα το άλλαξα σε απαράδεκτες)
    Απορώ πως η κρατική τηλεόραση τους ανέθεσε έναν τέτοιο ρόλο!!!
    Καλημέρες πολλές

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @marilia

    Κι εγώ από την ώρα που άκουσα το παραμύθι διαρκώς σιγομουρμουράω τον σκοπό.
    Εμαθα μόλις χθες πως τελικά ο Νορβηγός πράγματι έγραψε το τραγούδι για μια κοπέλα 10 χρόνια μεγαλύτερή του με την οποία συνδέθηκε στην εφηβεία του. Εκείνη όμως ήταν παντρεμένη κι έτσι δεν μπορούσαν να είναι μαζί. Αυτός ήταν ο λόγος που χώρισαν.
    Ισως για αυτό η ερμηνεία του να ήταν τόσο ζωντανή, επειδή το ένοιωθε....
    Φιλιά πολλά μαριλίτσα μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. @venceremos

    Καλό καλοκαίρι φίλη μου.
    Καταλαβαίνω πως άρχισε η περίοδος με τις πολλές δουλειές.
    Κι εγώ δεν θάθελα να χαθούμε.
    Αλλωστε περιμένω την επίσκεψή σου με το χορευτικό στην Αθήνα, υποσχέθηκες πως θα βρεθούμε όταν έρθεις από τα μέρη μου.
    Καλημέρες πολλές και καλή δύναμη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. @Antoine

    Μα έτσι κι αλλοιώς είμαστε λόγω γεωγραφικής θέσης από δυό χωριά χωριάτες εσύ Θεσσαλονίκη κι εγώ Αθήνα....Χα χα χα

    Το να είναι τρελλός για τη Eurovision κάποιος δεν το κατηγορώ. Τους διοργανωτές κατηγορώ για τις επιλογές τους και τις εφφετζίδικες παρουσίες.

    Δηλαδή τι θα γινόταν αν τα τραγούδια δεν συνοδεύονταν από όλα αυτά τα φωτάκια τύπου βεγγαλικών??? Θα έχανε την αξία του το κάθε τραγούδι???

    (Η μήπως επειδή δεν αξίζουν τα τραγούδια βάζουμε μπιχλιμπίδια για να τα στολίσουμε????)

    Εκεί που θα τα χαλάσουμε είναι στον Νορβηγούλη. Ααααα! Εγώ πολύ τον συμπάθησα, κι όταν έμαθα πως έγραψε ο ίδιος το τραγούδι και τη μουσική για τα μάτια μιας κοπελούδας τον συμπάθησα ακόμη περισσότερο....

    Η Γερμανίδα ομολογώ πως ήταν και πολύ.....
    /@@\
    (\/)
    (....λογοκρισία επειδή όπως είπες μπορεί να διαβάζουν το blog και παιδιά), αλλά βρε αδελφέ για καμιά φωτογράφηση στο Playboy όχι για εμφάνιση στη Eurovision...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Χρόνια πολλά, Ελένη μου!
    Φιλιά πολλά από Θεσσαλονίκη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ας το ευχηθούμε και... δεν ξεχνάω εκείνο (2ο ;) της Σερβίας το εκπληκτικό προ μερικών ετών

    ΠΟΛΥΧΡΟΝΗ Δυοσμαρένια μου, ΧΑΡΟΥΜΕΝΗ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΚΑΙ ΑΙΣΙΟΔΟΞΗ!!!

    Φιλί και Γλαρένιες αγκαλιές

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ποτέ δε κατάφερα να παρακολουθήσω μέχρι το τέλος όλα τα τραγούδια. Φέτος, δεν έφτασα ούτε στο Σάκη !!
    Όμως όσα άκουσα, κανένα δε μου άρεσε. όταν την άλλη μέρα είδα τον Νορβηγό, πραγματικά θεωρώ οτι άξιζε απόλυτα. Ζωντάνια, μπρίο, βιολί,κίνηση όλα τελεια.
    Άκουσα κιεγώ πολλά παράπονα για τις δύο αδελφές εκφωνήτριές μας.
    Τέλος πάντων, μεθαύριο πάω να δω την όπερα Αϊντα στο Ηρώδειο, να εξιλεωθώ !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Είναι καλό να διεξάγονται διαγωνισμοί οιασδήποτε μορφής και περιεχομένου, αρκεί να υπάρχουν κανόνες, υγιής συναγωνισμός και οι συμμετέχοντες να γνωρίζουν το πως να τιμούν εαυτούς και αλλήλους.

    Χαίρομαι που η πλειονότητα των Ελλήνων σχημάτισε την ίδια αρνητική εικόνα / γνώμη για όσα λυπηρά συνέβησαν.

    ΥΓ: Είχα να περάσω κάααααμποσο καιρό και βλέπω όμορφες αλλαγές, μπράβο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Καλησπέρα,
    συμφωνώ απόλυτα ένα πανηγυράκι είναι ανούσιο, κακόγουστο τις περισσότερες φορές, δαπανηρό ψεύτικο.
    ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ και απο μένα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. @αντώνης
    @Antoine
    @Φύρδην-Μίγδην

    Ευχαριστώ για τις ευχές σας καλοί μου φίλοι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. @leondokardos

    Ομορφα να περάσεις λεοντόκαρδε.
    Μαζί σου κι εγώ αποζητώντας ενός είδους "εξιλέωση", άλλου είδους βέβαια, επέλεξα Ολυμπίτικους σκοπούς (Καρπάθου) που θα παιχτούν (ακουστούν) αυτή τη Κυριακή 24/5 στις 20.00 στο μαγαζί "Τσάϊ στη Σαχάρα" (Ζωγράφου)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. @Από Μηχανής Θεός

    Καλώωωωως τον.
    Χάθηκες....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. @Αρκάς

    Καλησπέρα καλέ μου φίλε.
    Συμφωνούμε. Ενα κακόγουστο πανηγυράκι έχει καταντήσει η Eurovision.
    Σε ευχαριστώ φίλε μου για τις ευχές σου

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ποιά είναι η γνώμη σας;