ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

Σάββατο, 30 Νοεμβρίου 2013

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ: Εκθεση "Ιδανικές μορφές κι αγαπημένες-Εικονογραφώντας ποιήματα του Καβάφη"-Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης/Αθήνα

Νομίσματα : το τετράδραχμο του Οροφέρνη
"Αυτός που εις το τετράδραχμον επάνω
μια χάρη αφήκε απ' τα ωραία του νιάτα, 
απ' την ποιητική εμορφιά του ένα φως" 
("Οροφέρνης", από τα Ποιήματα 1897-1933, Ίκαρος 1984)

Μια "αλλοιώτικη" έκθεση που αποτελείται από εξήντα επτά αρχαιολογικές μαρτυρίες, προερχόμενες από δέκα τέσσερα ελληνικά Μουσεία, Εφορίες Αρχαιοτήτων και ιδιωτικές συλλογές, πλαισιώνει είκοσι επτά επιλεγμένα ποιήματα του Κ.Καβάφη

Ανθρωποι διαφορετικών ειδικοτήτων συνεργάστηκαν σε μια πρωτότυπη διαθεματική προσέγγιση του έργου του ποιητή που διαφέρει από κάθε άλλη κοινότυπη παρουσίαση: αφενός προσκαλούν τον επισκέπτη να περάσει από τον ρόλο ενός συνηθισμένου παθητικού θεατή μουσειακών εκθεμάτων στον ρόλο του ενεργητικού θεατή ο οποίος θα επιλέξει εάν θα ερμηνεύσει τα αρχαιολογικά ευρήματα μέσα από τη ποίηση ή εάν θα αναζητήσει την "τεκμηρίωση" (στοιχειοθέτηση) των αναφορών των ποιημάτων του Καβάφη μέσα από τις αρχαιολογικές μαρτυρίες. Στόχος των διοργανωτών είναι ο επισκέπτης να ανακαλύψει την μυθολογική ή ιστορική "αλήθεια" από την οποία εμπνεύστηκε ο ποιητής τη δημιουργία του. Πολλαπλά μηνύματα που απαιτούν ερμηνεία, οδηγούν τον επισκέπτη να "δει" τις αρχαιολογικές μαρτυρίες μέσα από την ποίηση και παράλληλα να  "διαβάσει" ποιητικά τις αρχαιολογικές μαρτυρίες. Πρόκειται για μια ιδιότυπη συνομιλία της Αρχαιολογίας και της Ποίησης που μας ξαφνιάζει ευχάριστα.

Η έκθεση με τίτλο "Ιδανικές μορφές κι αγαπημένες-Εικονογραφώντας ποιήματα του Καβάφη" αποσκοπεί να σκηνοθετήσει την καβαφική δημιουργία χρησιμοποιώντας ως εργαλεία τις αρχαιολογικές μαρτυρίες και να στοιχειοθετήσει κατ' αυτόν τον τρόπο το μυθολογικό και ιστορικό περιεχόμενο της καβαφικής δημιουργίας. Πρωταγωνιστικές "μορφές" αυτής της έκθεσης είναι οι μυθολογικοί ή/και ιστορικοί χαρακτήρες που γνωρίζουμε από την εργογραφία του Καβάφη οι οποίοι έζησαν και ανέδειξαν τους ύστερη και ελληνιστική περίοδο της ιστορίας που τόσο αγάπησε ο ποιητής. Η μουσειογραφική παρουσίαση που αναπτύσσεται σε όλο της το μεγαλείο θα "αφηγηθεί" με σύγχρονους μουσειολογικούς όρους μια ιδιότυπη ιστορία : την ιστορία που αφηγείται ο ποιητής με την κατάλληλη αρχαιολογική τεκμηρίωση. 

Η έκθεση αναπτύσσεται σε 5 ενότητες: 
1. Ποιήματα με μυθολογικό περιεχόμενο (τρωικός κύκλος, Αχιλλέας, σχέσεις θεών και θνητών), 
2. Ποιήματα ιστορικά (αφορά κατά κύριο λόγο τους ελληνιστικούς χρόνους)
3. Ποιήματα ψευδο-ιστορικού περιεχομένου ( π.χ. καλλιτέχνες-φανταστικοί χαρακτήρες). Νοήματα που μελετώνται είναι οι σχέσεις τέχνης - ζωής, η ελευθερία στη τέχνη, τι είναι το ιδανικό στη τέχνη, σχέσεις της τέχνης με την εξουσία ή το συμφέρον (ατομικό,κοινωνικο, οικονομικό).
4. Ποιήματα "επιτύμβιου" χαρακτήρα (νεανικοί χαρακτήρες που έζησαν στο μεταίχμιο της συνύπαρξης του "εθνικού" με το "χριστιανικό" περιβάλλον και απεβίωσαν σε μικρή ηλικία. (νεκρικά πορτραίτα Φαγιούμ, επιτύμβιες στήλες).
5.Ποιήματα λατρευτικού περιεχομένου με σαφείς αναφορές στη συνύπαρξη και στις αντιπαλότητες των εθνικών και των χριστιανικών πρακτικών κατά την ύστερη αρχαιότητα. 

Εκπαιδευτικά προγράμματα, εργαστήρια, ξεναγήσεις και διαλέξεις θα πλαισιώνουν την έκθεση.
Η "αλλοιώτικη" αυτή έκθεση διοργανώνεται από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης σε συνεργασία με  το Αρχείο Καβάφη του ιδρύματος Ωνάση και το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και διαρκεί από 27/11/2013-30/3/2014.



Τετάρτη, 27 Νοεμβρίου 2013

Αξιόλογες προσπάθειες από μικροπαραγωγούς : Το "Μελισσουργείον" στις Κονίστρες Ευβοίας

"Ουδέν κακόν αμιγές καλού" έλεγαν τα αρχαία χρόνια
Ετσι όπως φαίνεται κάποιοι αντί να τα βάψουν μαύρα (λόγω κρίσης), ανέλαβαν ρίσκα και στράφηκαν προς αυτό που στην Ελλάδα μπορεί να ευδοκιμήσει :  την παραγωγή προϊόντων που σε αφθονία μας προσφέρει η ελληνική φύση. Μικροί παραγωγοί σε ολόκληρη την Ελλάδα δραστηριοποιούνται ολένα και περισσότερο και μας  εκπλήσσουν ευχάριστα με τα προϊόντα τους. 
Το «Μελισσουργείον οικ. Αργύρη» είναι μία μικρή, σύγχρονη μελισσοκομική μονάδα με έδρα τις Κονίστρες Ευβοίας. Η παραγωγή τους όπως οι ίδιοι γράφουν βασίζεται αποκλειστικά και μόνο στη νομή φυσικών καλλιεργειών της ελληνικής φύσης (έλατο, θυμάρι, πεύκο, ερείκη), στην ορθή μελισσοκομική πρακτική αλλά και στη μη χρήση φαρμάκων. Τα προϊόντα που παράγει το "Μελισσουργείο" είναι άθερμες, αμιγείς ποικιλίες μελιού (μέλι ελάτης, μέλι από θυμάρι, μέλι πεύκου, μέλι ερείκης), φυσική γύρη και βασιλικός πολτός, πάντα κατά την επιτρεπόμενη εποχή συλλογής και παραγωγής τους.
Η ιδέα του Κώστα Αργύρη για τη δημιουργία του "Μελισσουργείου" ξεκίνησε έπειτα από την ολοκλήρωση της παρακολούθησης ενός σεμιναρίου μελισσοκομίας στο Ι.Γ.Ε. στο κτήμα Συγγρού (έχω ακούσει από φίλους πως γίνεται εξαιρετική δουλειά με τα συγκεκριμένα σεμινάρια).Το "Μελισσουργείον" από το 2009 και μετά κατάφερε να αποσπάσει πολλές διακρίσεις για τη ποιότητα που προσφέρει. Μάλιστα η επιχειρηματική του δραστηριότητα επεκτάθηκε και στις εξαγωγές
Είναι ευχάριστο να βλέπουμε μικρούς παραγωγούς που παρά τις αντιξοότητες της εποχής μας στρέφονται στη πρωτογενή παραγωγή και προοδεύουν. Αξίζουν της προσοχής και της στήριξής μας, ιδιαίτερα όταν οι μικροπαραγωγοί δραστηριοποιούνται σε περιοχές όπως οι Κονίστρες Ευβοίας που στερούνται άλλων πόρων και μαστίζονται από υψηλό ποσοστό ανεργίας (ιδιαίτερα στους νέους). 

Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου 2013

Απάντηση στο άρθρο της κ. Φωτιάδη, εφμ Καθημερινή, για το Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Δημοσίευμα στην εφημερίδα Καθημερινή με την υπογραφή της κ. Ιωάννας Φωτιάδη θέτει στο στόχαστρο το Ανοικτό Πανεπιστήμιο και τους δημοσίους υπαλλήλους που φοιτούν σε αυτό. Ομως γενικότερα το άρθρο με συχνές απαξιωτικές αναφορές υποβαθμίζει τα κίνητρα που ωθούν έναν πολίτη να συμμετάσχει στη δια βίου εκπαίδευση ενώ οι γενικόλογες αναφορές αφήνουν να εννοηθεί ότι όσοι φοιτούν φοιτούν στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο δεν διακρίνονται από δεξιότητες ικανές να φέρουν σε πέρας τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις σπουδές τους.
Το άρθρο με τίτλο "Βιομηχανία παραπαιδείας για φοιτητές δημοσίους υπαλλήλους" μπορέιτε να το διαβάσετε εδώ
Στο άρθρο της η κ. Φωτιάδη υποστηρίζει ότι :
1. Η επιθυμία εκατοντάδων δημοσίων υπαλλήλων για γνώση και επιμέρους επιμόρφωση οφείλεται αποκλειστικά στην απειλή ένταξής τους σε καθεστώς κινητικότητας.
2. "ψηλά στις προτιμήσεις όσων διαθέτουν το φτωχότερο βιογραφικό βρίσκεται λόγω ευελιξίας το Ανοικτό Πανεπιστήμιο, από όπου μπορούν να αποκτήσουν το πολυπόθητο "χαρτί" που θα τους καταστήσει ισότιμους με πολλούς άλλους συναδέλφους τους.
3.  Η αύξηση του αριθμού των εισακτέων σε 10.000 για τη περίοδο 2014-2015 από 7.500 σε 10.000 οφείλεται στον πόθο απόκτησης του "πτυχίου" μόνο και μόνο για να αποφύγουν οι δημόσιοι υπάλληλοι την ένταξη σε καθεστώς κινητικότητας.
4. Ο θεσμός της παραπαιδείας συνδέεεται αποκλειστικά με τον θεσμό του Ανοικτού Πανεπιστημίου.
5.Ο πόθος για γνώση και μάθηση περιορίζεται στην εμμονή διατήρησης ενός στάτους, αυτού του δημόσιου λειτουργού με κάθε κόστος.
6.  Οι φοιτητές του Ανοικτού Πανεπιστημίου από ντροπή για τις δικές τους ελλιπείς γνώσεις επιστρατεύουν τα "σοφά" παιδιά τους για να τους γράψουν τις εργασίες.

Αναρωτιέμαι τα εξής :
1.Η κ. Φωτιάδη μάλλον ξεχνά ότι το Ανοικτό Πανεπιστήμιο ως θεσμός προϋπάρχει των αποφάσεων περί διαθεσιμότητας και κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων (λειτουργεί από το 2000) και φυσικά  δεν θα έχει μεπι στον κόπο να μάθει για τα οφέλη της δια βίου μάθησης και της εξ αποστάσεως διδιασκαλίας που πρώτο το Ανοικτό Πανεπιστήμιο καθιέρωσε και εξέλιξε στην Ελλάδα. 
2. Σε ποιά έρευνα βασίστηκε η κ. Φωτιάδη προκειμένου να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι όσοι επιλέγουν να φοιτήσουν στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο διαθέτουν φτωχά βιογραφικά; 
3. Γιατί αποκλείει η κ. Φωτιάδη το ενδεχόμενο η αύξηση των υποψήφιων φοιτητών στα προγράμματα σπουδών του ΕΑΠ να συνδέεται με τη βελτίωση των υποδομών του ΕΑΠ και με τη  δυνατότητα να παράσχει σπουδές σε μεγαλύτερο αριθμό υποψηφίων έπειτα από 13 χρόνια επιτυχούς λειτουργίας του ; 
4. Η παραπαιδεία αν δεν με απατά η μνήμη μου προϋπάρχει της σύστασης του ΕΑΠ και τα "πανεπιστημιακά" φροντιστήρια παρέχουν μαθήματα σε φοιτητές όλων των Πανεπιστημίων (περιλαμβανομένων των συμβατικών). Ισως η κ. Φωτιάδου αντί να προβάλλει το ζήτημα της παραπαιδείας σαν να αφορά αποκλειστικά το ΕΑΠ θα μπορούσε να ερευνήσει τα προβλήματα της αναξιοκρατίας στα συμβατικά πανεπιστήμια: βλ.π.χ. (http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_2_19/01/2013_508378)
5. Η εμμονή διατήρησης ενός στάτους (του δημόσιου λειτουργού) είναι αρκετή άραγε για να αφιερώσει  κανείς τουλάχιστον 4-6 από τη ζωή του ξενυχτώντας και διαβάζοντας για ένα πτυχίο; Δεν υπάρχουν ευκολότεροι τρόποι; Γνωρίζει η κ. Φωτιάδη πόσοι φοιτητές αναγκάζονται να διακόψουν τις σπουδές τους επειδή δεν καταφέρνουν να ισορροπήσουν τις επαγγελματικές, οικογενειακές και φοιτητικές υποχρεώσεις τους; (βλ. http://edu4adults.blogspot.gr/2010/11/blog-post_09.html)
6. Η έλλειψη στη γνώση δεν είναι ούτε ντροπή ούτε αμάρτημα. Το αντίθετο, αποτελεί κίνητρο για να αναζητήσει κανείς τρόπους βελτίωσης του γνωστικού του πεδίου. Οσο για τα "σοφά" παιδιά που αναφέρει η κ. Φωτιάδη, η εμπειρία μου κατά τη φοίτηση στο ΕΑΠ λέει ότι αυτά πήγαιναν για ύπνο όταν η μάνα τους (που φοιτούσε στο ΕΑΠ) ξενυχτούσε για να γράψει τις εργασίες μια και το πρωί ήταν εργαζόμενη, το μεσημέρι νοικοκυρά, το βράδυ τροφός, μάννα, σύζυγος και μόνο μετά τα μεσάνυχτα έβρισκε το χρόνο για να παίξει το ρόλο της φοιτήτριας.....



   

Κυριακή, 17 Νοεμβρίου 2013

40 χρόνια Πολυτεχνείο : "Ο άγγελος και η πόρτα"


Εκείνοι : Αγγελε ΤΟΤΕ μας παραβιάσασι τη πόρτα και κόσκινον εγένη....
Αγγελος : Και τι σας μέλλει εσάς ; Αυτοί που τόκαμαν, σπουδαίο νομίζουν τον εαυτό τους.
Από πότε η παρα-ΒΙΑ-ση μιας πόρτας θεωρείται κατόρθωμα ηρωικό;
Η πόρτα του μυαλού και της καρδιάς ποτέ της δεν εκλείσθη.
Ιδέες, σκέψεις και καρδιά στη φυλακή δεν μπαίνουν.
Σπουδαίοι θάτανε αυτοί αν με τη ΠΕΙΘΩ, ΤΟΤΕ σας κατακτούσαν.

Εκείνοι : Αγγελε, γιατί οι άνθρωποι οι ΤΩΡΙΝΟΙ εμάς κατηγορούν και όμως μας μιμούνται;
Αγγελος: Γιατί είν' η ξένη δόξα εύκολη και κόπο δεν ξοδεύουν.
Το δύσκολο είναι να δημιουργείς νέα συνθήματα και πράξεις, γιατί αν "μιμείσαι" μοναχά το παρελθόν, τότε τίποτα δεν θα αλλάξεις. Το αύριο θάναι το χθες....
Και εάν "πράξεις αλλονών τελείας και σπουδαίας" θελήσεις να αντιγράψεις, τότε θέατρο μοιάζει αυτό και όχι δημιουργία.  

Εκείνοι: Αγγελε, διχάζονται οι άνθρωποι οι ΤΩΡΙΝΟΙ, ραγίζει η καρδιά μας. Πονάμε άγγελε πολύ γιατί ΤΟΤΕ εμείς ζητάγαμε ενότητα από όλους. Πιστέψαμε πως νέες πόρτες ανοίξαμε και διαδρομές μεγάλες, και ήρθε επί τέλους η λευτεριά.
Αγγελος: Και τι σας μέλλει εσάς ; Σφιχτά κρατώ τη τη καρδιά και γιάνω της τον πόνο, κι άμα οι ΤΩΡΙΝΟΙ ζητήσουνε δημιουργώ και κλώνο. Πρόσφορο νάναι η καρδιά και οδηγός η μνήμη και του Πολυτεχνείου η αναφορά ποτέ της να μη σβήνει.

ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ

 




Σάββατο, 16 Νοεμβρίου 2013

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ : On line σεμινάρια για blogging και social media (storify,visily, live streaming κλπ) από το ΑΠΚΥ

To blogging από το Α μέχρι το Ω

Η Μελένια (η high tech φιλενάδα της παρέας) μας ενημέρωσε
για έναν ιδιαίτερο κύκλο  σεμιναρίων που είναι αφιερωμένος στα

SOCIAL MEDIA 

Ανάμεσά σε αυτά, ξεχωρίσαμε κάποια που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για  τους bloggers 
(παλαιότερους, νεότερους ή και....υποψήφιους bloggers, γιατί όχι;)

1. Εισαγωγή στα social media
2. Social media advanced
3. Εισαγωγή στο Blogging (βασικές γνώσεις)
4. Blogging advanced

Οι μεν παλαιότεροι μπορούν να εξελίξουν το blog τους μαθαίνοντας για τα καινούργια εργαλεία του blogging, ενώ οι νεότεροι τα βήματα από το Α μέχρι το Ω.

Η διάρκεια είναι γύρω στις 4-5 εβδομάδες και το κόστος (αναλόγως του σεμιναρίου) 
γύρω στα 90 Ευρώ. 
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του σεμιναρίου,
χορηγείται πιστοποιητικό παρακολούθησης.

Τα σεμινάρια διοργανώνονται από το σχετικά νεοσύστατο 
Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών 
του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου 


Το μόνο που χρειάζεστε είναι ένα PC, ηχεία και σύνδεση internet αφού τα μαθήματα γίνονται με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως διδασκαλίας.
Πλήρη κατάλογο και αναλυτικές πληροφορίες για τον τρόπο εγγραφής μπορείτε να βρείτε  στην ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου :


Κυριακή, 10 Νοεμβρίου 2013

...Κάπου εδώ γύρω είμαστε, δεν φύγαμε....


...Το dyosmaraki, η Μελένια και η Καλλικατζαρελένη και η θειά Μερόπη έπειτα από μια περίοδο σιωπής και αδράνειας επιστρέφουν δυναμικά.... 
....στην οθόνη σας εντός ολίγων ημερών....