ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

Παρασκευή, 29 Ιανουαρίου 2010

Γελοιο-γράφοντας την επικαιρότητα : Το Αγροτικό Ζήτημα....

.....Οπως πέρσυ τέτοιο καιρό οι αγροτικές κινητοποιήσεις συνεχίζονται με τους αγρότες να έχουν κλείσει τους δημόσιους δρόμους....
Καθώς φαίνεται, αγρότες και κυβέρνηση μιλούν διαφορετική γλώσσα....
Το επιχείρημα της κυβέρνησης πως η Ελληνική Οικονομία δεν βρίσκεται και στα καλύτερά της.....
.....αν και αρχικά φάνηκε να "περνάει" στους αγρότες στέλνοντας μηνύματα αισιοδοξίας περί επίλυσης των διαφορών....
...αργότερα απέδειξε πως κάθε απόπειρα για debate ανάμεσα σε αγρότες και κυβέρνηση κατέληξε σε παταγώδη αποτυχία......
Οσο για το επιχείρημα που λέγεται από μερικούς πως δήθεν οι αγρότες κάνουν μπλόκα πάντα τέτοια εποχή (επειδή δεν έχουν δουλειές) καταρρίπτεται αφού....
...Η κατάσταση έχει ξεφύγει από κάθε έλεγχο. Ανεξάρτητα από τα δίκαια η μη αιτήματα των αγροτών, το κλείσιμο των δρόμων επηρρεάζει και τις υπόλοιπους παραωγικούς κλάδους αλλά και τους Ευρωπαίους εταίρους μας. Ετσι ο Πρωθυπουργός μετά από τις αλλεπάληλες εκκλήσεις προς τους αγρότες (φωνή βοώντος εν τη ερήμω) αποφάσισε να πάρει δραστικά μέτρα....

....Μέσα σε όλο αυτό το βαρύ κλίμα, αχτίδα φωτός αποτέλεσε η πρωτότυπη ιδέα ενός νεοφώτιστου  πολιτικού, ξέρετε από εκείνους που προσλήφθηκαν μέσω διαδικτύου....
Ο νεοφώτιστος πρότεινε να εξαγγελθούν  άμεσα  μέτρα για την επιδότηση της απόσυρσης των σημερινών ρυπογόνων τρακτέρ τα οποία μπορούν να αντικατασταθούν με νέα τρακτέρ φιλικότερα προς το περιβάλλον (βλ.σχετική φωτό)...
Αυτά τα νέου τύπου τρακτέρ θα εισάγονται από την Ευρώπη αφού η παραγωγή σιτηρών στην Ελλάδα είναι πλέον πενιχρή για να μην πούμε πως έχει σχεδόν εκλείψει με τα σιτηρά να εισάγονται στη χώρα μας 
Ετσι οι εταίροι μας πολύ θα το χαρούν άσε που μπορεί να πάψουν να ανακοινώνουν δυσμενείς για τη χώρα μας ανακοινώσεις
(με τις γνωστές αρνητικές επιπτωσεις στα spread με τα οποία δανειζόμαστε σαν χώρα) .
Με αυτά λοιπόν τα μέτρα ο νεοφώτιστος πιστεύει πως αφ΄ενός οι δημόσιοι δρόμοι θα απελευθερωθούν από τους αγρότες που θα σπεύσουν να αντικαταστήσουν τα τρακτέρ τους με νέα επιδοτούμενα οχήματα και αφ΄ετέρου θα αποδείξουμε στους Ευρωπαίους εταίρους μας πόσο πολύ ευαισθητοποιημένοι είμαστε απέναντι σε ότι αφορά το περιβάλλον....
....Μ ένα σμπάρο δυό τρυγόνια δηλαδή.... 
....Θα γίνει αποδεκτή η πρωτότυπη αυτή πρόταση????
....Τα ανώτατα κυβερνητικά στελέχη που μας αποκάλυψαν την είδηση πιστεύουν πως ναι....
....Πάντως για σίγουρα θα περιμένουμε μέχρι τα τέλη της επόμενης εβδομάδας... 

.....Αντε... καλό ΣΚ εύχομαι.....

Τετάρτη, 27 Ιανουαρίου 2010

Η Ολυμπος Καρπάθου έχει ανάγκη τη ψήφο σας......("Ο Καλλικράτης και οι απομακρυσμένες κοινότητες")


Σύμφωνα με το νέο σχέδιο «Καλλικράτης» που αφορά την επαναχάραξη του διοικητικού χάρτη της χώρας οι υπάρχουσες Κοινότητες και Δήμοι θα συγχωνευτούν και θα μειωθούν δραστικά. Ομως πόσο εύκολο είναι να επιβιώσουν κάποιες παραμεθόριες Κοινότητες ή Δήμοι οι οποίες λόγω του ιδιόμορφου γεωπολιτικού χάρτη της χώρας μας (νησιωτικά συμπλέγματα και ορεινοί όγκοι) βρίσκονται σε δύσβατα και απομακρυσμένα μέρη δίχως να διαθέτουν ούτε καν τα στοιχειώδη, όπως  για παράδειγμα έναν αυτοκινητόδρομο ή ένα λεωφορείο με το οποίο να μπορούν να μετακινηθούν οι κάτοικοι για τις καθημερινές τους ανάγκες????

Θα μου πείτε μα υπάρχουν στις μέρες μας τέτοια μέρη???? Και όμως υπάρχουν....

Ενα από αυτά είναι η Ολυμπος της Καρπάθου. Το χωριό σκαρφαλωμένο σε μια βουνοκορφή περικλείεται από ορεινούς όγκους και εδώ και αιώνες οι κάτοικοί του παρά τις αντίξοες συνθήκες (μιλάμε για έναν δύσκολο και βραχώδη τόπο) προσπαθούν να κρατήσουν με νύχια και με δόντια τη ζωή στον τόπο τους.

Παρά το γεγονός πως
-το χωριό ΔΕΝ διαθέτει συγκοινωνία (λεωφορείο) για την επικοινωνία με το υπόλοιπο νησί,
-οι κάτοικοι για τις ανάγκες τους μετακινούνται με βάρκες (!!!) για μια απλή συναλλαγή με Τράπεζες (δεν υπάρχει Τράπεζα στην Ολυμπο) ή για θέματα υγείας (στο νησί υπάρχει ένα Κέντρο Υγείας στην πρωτεύουσα ενώ η Ολυμπος εξυπηρετείται από Αγροτικό γιατρό)
-μέχρι πρότινος το χωριό δεν διέθετε Λύκειο με αποτέλεσμα οι οικογένεις να φεύγουν σωρηδόν και να μεταναστεύουν μόλις ένα από τα παιδιά τους έπρεπε να φοιτήσει στο Λύκειο,

Παρ΄όλα αυτά λοιπόν οι Ολυμπίτες παραμένουν εκεί ως άγρυπνοι φρουροί αφού πολύ τον αγαπούν τον τόπο τους μα και τον πονούν. Μάλιστα ακόμη και οι ξενητεμένοι άμα πάρουν τη σύνταξή τους επιστρέφουν για να αφήσουν την τελευταί τους πνοή εδώ στο χωριό.

Η Ολυμπος άρχισε να γίνεται γνωστή για τα σπάνια στοιχεία του πολιτισμού της μόλις τα τελευταί χρόνια.
Εδώ και μια περίπου 10ετία με χορηγία ιδιώτη κατασκευάστηκε ένα μικρό λιμανάκι κοντά στο χωριό κι έτσι μπορεί και προσεγγίζει το καράβι της γραμμής αντί να υποχρεώνονται οι επιβάτες να ανεβοκατεβαίνουν στο καράβι μεσοπέλαγα με λάντζες (βάρκες).
Μάλιστα μόλις μέσα σε αυτή τη δεκαετία άρχισε να αναπτύσσεται ο τουρισμός και να δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας.
Η κοινωνική ζωή του χωριού αποτέλεσε θέμα διδακτορικών διατριβών λόγω του ιδιότυπου και μοναδικού καθεστώτος της "κανακαριάς" (η κανακαριά είναι το κληρονομικό δικαίωμα του πωρτότοκου ή της πρωτότοκης κάθε οικογένειας να κληρονομεί τοι σύνολο της περιουσίας των γονέων με πολλές ιδιορρυθμίες και στο σύνολο της υπόλοιπης κοινωνικής ζωής του τόπου).

Η Ολυμπος εγκαταλελειμμένη από την επίσημη πολιτεία (θα πρέπει να είναι το τελευταίο μέρος της χώρας μας που ηλεκτροδοτήθηκε) εξακολουθεί μέχρι τις μέρες μας να μην διαθέτει συγκοινωνία (λεωφορείο) καθώς και οδική σύνδεση με το υπόλοιπο νησί.

Ηδη από το 1976 οι κάτοικοι είχαν στείλει ένα γράμμα στον τότε Νομάρχη Δωδεκανήσου και του έγραφαν :

"Οπως και Σεις γνωρίζετε αγαπητέ Νομάρχα
δέκα χωριά υπάρχουσι στην Κάρπαθο μονάχα.
Από τα δέκα αυτά χωριά εννέα αξιωθήκαν
και μ' έναν αυτοκινητόδρομο 'πο χρόνια συνδεθήκαν.
Επίσης είναι όλα των ηλεκτροφωτισμένα
και όσοι κατοικούν σ΄αυτά ζουν πολιτισμένα.
Μονάχα μια Κοινότητα τυγχάνει αδικημένη

με δίχως δρόμο, δίχως φως, εγκαταλελειμμένη.
ΟΛΥΜΠΟΣ ονομάζεται, αυτό ναι τ΄όνομά της
μοναδική στη Κάρπαθο στα ήθη κι έθιμά της.....
....Οι κάτοικοι ζητάνε ΦΩΣ ηλεκτρικό και τη ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑ
αιτήματα που τους κρατούν σε άγχος κι αγωνία.
Τ' 'αλλα χωριά έχουνε φως πριν 15 χρόνια
και μοναχά η Ολυμπος μένει σε καταφρόνια.
Αλλοι παραθερίζουνε επάνω στο φεγγάρι
κι η Ολυμπος φωτίζεται με λάμπα και λυχνάρι!!
...Εάν δεν πάει η ΔΕΗ κι εάν δεν γίνει φρόμος
θα ερημώση η Ολυμπος και μάλιστα συντόμως.
Πριν και μετά τον πόλεμο είχεν ακμή μεγάλη
κι ανθρώπου νους δεν τόλπιζε νάρθη σ αυτό το χάλι.
Δύο χιλιάδες άνθρωποι ζούσαν σ αυτόν τον τόπο
κι όλοι τον επιούσιον κερδίζανε με κόπο.
Την περασμένη απογραφή βρεθήκαν οκτακόσιοι
φοβούμαι πως την ρποσεχή θα μείνουμε τριακόσιοι!!!
Ο δρόμος κι ο ηλεκτρισμός πάλι ζωή θα δώσουν
και των κατοίκων το φευγιό πολύ θα καθηλώσουν.
Κι όταν ο αμαξωτός γίνη και τελιώση
κι εν συνεχεία η ΔΕΗ φως άπλετο μας δώση
Ως ΕΥΕΡΓΕΤΗΣ του χωριού θα ανακηρυψθήτε
κι ΈΠΙΤΙΜΟΣ μας χωριανός, αν βέβαια δεχθήτε...."
(Από το βιβλίο με τίτλο "Λαϊκά δίστιχα" του Κων. Χαψή)

Τι τα θες? Αν και η Ολυμπος ηλεκτροδοτήθηκε μόλις το 1983 (!!!) ο δρόμος ακόμη να φτιαχτεί, έχει καταντήσει σαν το γιοφύρι της Αρτας. Αν και αλλεπάλληλες φορές έχει προκηρυχτεί διαγωνισμός για την κατασκευή του, αν και άλλες τόσες φορές έχουν δαπανηθεί κονδύλια, ο δρόμος δεν λέει να τελειώσει αφού στην πορεία σώζονται τα χρήματα και ξαναζητιώνται άλλα.....κάνοντας τον πόθο των Ολυμπιτών να φαντάζει ως "ονειρο θερινής νυκτός"......

Βρε τι οι Ολυμπίτες κάλεσαν τους πρωθυπουργούς (πρώην και νυν) τι τους τραγούδησαν, τι τους παρακάλεσαν να ολοκληρωθεί ο δρόμος αφού αποτελεί θέμα επιβίωσης για αυτούς....ΤΙΠΟΤΑ....ο δρόμος δεν λέει να ολοκληρωθεί.

Παρά λοιπόν αυτές και άλλες τόσες δυσκολίες οι Ολυμπίτες επιθυμούν όχι μόνο να κρατήσουν την Ολυμπο ζωντανή αλλά και να την αναπτύξουν (άπειρες είναι οι δυνατότητες ανάπτυξης της Ολύμπου υπό την προϋπόθεση να ολοκληρωθούν κάποιες βασικές υποδομές όπως για παράδειγμα ο δρόμος) .

1. Σε κοντινή απόσταση πάνω από το βορειότερο κομμάτι της Καρπάθου υπάρχει ένα νησί η Σαρία που έχει χαρακτηριστεί «Περιοχή Οικοανάπτυξης Ολύμπου Καρπάθου» αφού θεωρείται τόπος αναπαραγωγής της απειλούμενης με εξαφάνιση Μεσογειακής φώκιας Monachus Monachus αλλά παράλληλα αποτελεί τόπο όπου ευδοκιμούν σπάνια είδη χλωρίδας και πανίδας και θα μπορούσαν να αποτελέσουν χώρο περιβαλλοντικών διαδρομών και εξερέυνησης της άγριας φύσης δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας σε νέους ανθρώπους.
(Σας προτείνω εάν θέλετε να ταξιδέψετε στη Σαρία μέσω ενός οδοιπορικού με σχετικές φωτογραφίες στο  http://panpou.blogspot.com/2008_08_01_archive.html)

2. Επίσης υπάρχουν πολλά μονοπάτια που προσφέρονται για διαδρομές μέσα στην παρθένα φύση.
3. Ακόμη η περιοχή θα μπορούσε να αναπτυχθεί με τη στήριξη του αγροτουρισμού αλλά και δραστηριότητες που σχετίζονται με τη φύση.
4. Οχι πολύ μακριά υπάρχει ένας αρχαιολογικός χώρος της Αρχαίας Βρουκούντας ο οποίος δεν έχει αξιοποιηθεί λόγω των προαναφερθέντων ελλείψεων σε βασικές υποδομές (δύσκολη πρόσβαση).
(Σας προτείνω ένα όμορφο οδοιπορικό στον δρόμο προς την Βρουκούντα στο  http://www.metafysiko.gr/pn/show.php?action=m&id=77)

Και πάνω που άρχισε να παίρνει τα πάνω της η ζωή στην Ολυμπο και να επιστρέφουν οι νέοι στο χωριό τώρα καραδοκεί η κατάργηση της Κοινότητας Ολύμπου λόγω του Καλλικράτη. Εάν καταργηθεί η Κοινότητα Ολύμπου και συγχωνευθεί σε έναν ενιαίο Δήμο Καρπάθου στον οποίο η πρόσβαση είναι δυνατή μοναχά μέσω θαλάσσης ή μέσω ιδιωτικού μέσου αφού το χωριό ΔΕΝ συνδέεται με λεωφορείο με την υπόλοιπη Κάρπαθο, τότε είναι σχεδόν βέβαιο πως οι κάτοικοι θα αναγκαστούν να μετοικήσουν μια και η πρόσβαση ακόμη και σε απλοϊκές διαδικασίες θα είναι δυσχερής και το χωριό είναι βέβαιο πως τελικά θα οδηγηθεί στην ερήμωση και στην εγκατάλειψη.

Για αυτό οι Ολυμπίτες προσκαλούν όσους πολίτες επιθμούν να στηρίξουν τον αγώνα τους για τη διατήρηση της Ολύμπου ως ανεξάρτητο Δήμο λόγω της ιδιόμορφης και απομονωμένης γεωγραφικής θέσης της να υπογράψουν στο διαδικτυακό petition που δημιουργήθηκε και εναντιώνεται στην διάλυση της Κοινότητας Ολύμπου και την απορρόφησή της από τον ενιαίο Δήμο Καρπάθου.

Το petition θα το βρείτε στο


ΥΓ. Η φωτό από τις εργασίες του δρόμου για την Ολυμπο, είναι από το πλούσιο άλμπουμ του giotse στο flickr που περιέχει πολλές χαρακτηριστικές φωτογραφίες της Ολύμπου (Από εκεί πληροφορήθηκα για την διαδικτυακή ψηφοφορία)

Παρασκευή, 22 Ιανουαρίου 2010

Τα GOLDEN BOYS του Δημοσίου τομέα.....




Οπως λέχθηκε από επίσημα χείλη μία από τις σοβαρότερες αιτίες των δημοσιονομικών προβλημάτων του τόπου μας αποτελεί η "αυθαίρετη" πρόσληψη μεγάλου αριθμού υπαλλήλων στο ίδιο το Δημόσιο αλλά και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα όπως π.χ. ΔΕΚΟ, Δημοτικές Αναπτυξιακές εταιρείες κλπ Οπως ήδη έχουμε αναφέρει σε παλαιότερες αναρτήσεις η Ελλάδα κατέχει τα πρωτεία στον αριθμό των Δημοσίων Υπαλλήλων με τον αριθμό τους να βαίνει διαρκώς διογκούμενος και επιβαρύνοντας τα ελλείμματα ενός αναποτελεσματικού Δημοσίου τομέα (δεν το λέω εγώ, οι εξελίξεις των τελευταίων χρόνων αυτό αποδεικνύουν....)

Παρ΄όλα αυτά, σύμφωνα με θεσμοθετημένο νόμο υπάρχει η δυνατότητα στις εισηγμένες ΔΕΚΟ να προσλαμβάνουν νέο προσωπικό με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου (αορίστου χρόνου) κατά παρέκκλιση των ισχυόντων εσωτερικών διατάξεων (π.χ. κεντρικές αποφάσεις για πάγωμα προσλήψεων κλπ). Με λίγα λόγια κάθε διοικητής ΔΕΚΟ ή τοπικός άρχοντας με το πρόσχημα των "έκτακτων αναγκών" μπορεί να προκηρύσσει οποτεδήποτε επιθυμεί διαγωνισμούς πρόσληψης προσωπικού, δίχως να είναι αναγκαία η έγκριση του Υπουργείου Εσωτερικών ή/και Οικονομικών το οποίο (το δεύτερο) βρίσκεται προ τετελεσμένων γεγονότων και καλείται ετεροχρονισμένα να καταβάλλει μισθούς και επιδόματα που το ίδιο ούτε έχει υπολογίσει, ούτε έχει εγκρίνει (εξ ου και το τίναγμα στον αέρα κάθε απόπειρας σύνταξης ενός σωστού οικονομικού προϋπολογισμού από το Υπουργείο Οικονομικών).

ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ 1η - ΔΕΗ

Σε αυτή λοιπόν τη δύσκολη περίοδο που διανύει η χώρα μας πρόκειται να προσληφθούν μέχρι το καλοκαίρι 2035 άτομα στη ΔΕΗ (!!!!) και μάλιστα με σύμβαση η οποία αν και ιδιωτικού δικαίου (αορίστου χρόνου)- μετά την παρέλευση της δοκιμαστικής περιόδου- δίνει το δικαίωμα στους νεοπροσληφθέντες να αποκτήσουν τα ίδια δικαιώματα με τους λοιπούς εργαζόμενους του Δημοσίου τομέα (π.χ. μονιμότητα, υπαγωγή στο Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων κ.α.). Ενώ η νέα διοίκηση της ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ επικαλείται την αναγκαιότητα πρόσληψης 5000 νέων υπαλλήλων, αντίθετη άποψη εκφράζει ο κ. Στ. Μάνος ο οποίος υποστηρίζει πως το προσωπικό της ΔΕΗ - με την κατάλληλη αναδιάρθρωση - θα μπορούσε να μειωθεί από 22.500 σε 18.500 (σχετικό άρθρο μπορείτε να διαβάσετε εδώ). Που βρίσκεται η αλήθεια τελικά????

  • Απορίας άξιον φαντάζει το ερώτημα πως είναι δυνατόν να μειωθούν τα οικονομικά ελλείμματα (και μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα όπως σωστά απαιτούν οι Ευρωπαίοι εταίροι μας) εφ΄όσον :
1. ο δημόσιος τομέας εξακολουθεί να διογκώνεται με νέες προσλήψεις και
2. δεν έχει προηγηθεί ούτε καν μια υποτυπώδης μελέτη αξιοποίησης του ήδη υπάρχοντος υπεράριθμου προσωπικού (και μετακίνησής του αναλόγως των πραγματικών αναγκών των υπηρεσιών του Δημοσίου) αλλά και αύξησης της παραγωγικότητάς του????

  • Επίσης με προβληματίζει το γεγονός πως αν και η νεοεκλεγείσα κυβέρνηση είχε εξαγγείλει πάγωμα νέων προσλήψεων στο Δημόσιο (και τον ευρύτερο Δημόσιο τομέα), επιτρέπει μια τέτοιου είδους εξέλιξη (δηλαδή νέες προσλήψεις σε ΔΕΚΟ) νομιμοποιώντας τώρα προσλήψεις που προέκυψαν από  διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε το 2007!!!!

Πως μπορώ εγώ η φορολογούμενη πολίτις να δεχτώ για πολλοστή φορά νέες αυξήσεις στη τιμή της παροχής ρεύματος - η νέα αύξηση στα τιμολόγια της ΔΕΗ έχει ήδη αποφασιστεί να ισχύσει αρχής γενομένης από το 2011- με το πρόσχημα πως η ΔΕΗ δεν βγαίνει οικονομικά???? Μα πως να βγει οικονομικά όταν προβαίνει σε νέες αλόγιστες προσλήψεις προσωπικού???? Σε τελική ανάλυση γιατί θα πρέπει εγώ (ο καταναλωτής) να πληρώσω τις ζημιές από τη κακοδιαχείρηση της συγκεκριμένης ΔΕΚΟ?

ΥΓ1. Σημειωτέον πως οι προσλήψεις δεν αφορούν μοναχά τη ΔΕΗ. Εάν κανείς ξεφυλλίσει τις ημερήσιες εφημερίδες θα δει ένα πανδαιμόνιο ανακοινώσεων για επικείμενες προσλήψεις σε φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης. Τελικά ισχύει η δεν ισχύει το πάγωμα των προσλήψεων???? Εχω μπερδευτεί....Τι νόημα έχει να διώχνονται οι συμβασιούχοι των οποίων λήγουν οι συμβάσεις εάν πρόκειται να προσληφθούν νέοι υπάλληλοι???

ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ 2η - Οι υπάλληλοι της παλιάς ΟΑ

Οπως είχαμε γράψει σε παλαιότερη ανάρτηση παράξενη νεκρική σιγή επικράτησε κατά τη παραχώρηση της ΟΑ σε ιδωτικά χέρια (δίχως να αντιδράσουν οι υπάλληλοι). Βέβαια πως να μην επικρατήσει νεκρική σιγή αφού πέραν των υπαλλήλων που δέχθηκαν να μεταφερθούν στον νέο ιδιωτικό φορέα της ΟΑ, οι υπόλοιποι υπάλληλοι χωρίστηκαν σε 2 κατηγορίες :
α. εκείνους για τους οποίους συμφωνήθηκε (κάτω από το τραπέζι) να συνταξιοδοτηθούν σε ηλικία 45 ετών και τους χορηγήθηκαν πλούσιες αποζημιώσεις (δημιουργώντας νέες μαύρες τρύπες την κάλυψη των οποίων καλούμαστε να καταβάλλουμε εμείς οι υπόλοιποι πολίτες μέσω έκτακτων εισφορών και πρόσθετων άμεσων και έμμεσων φόρων) και
β. εκείνους (περίπου 3500 άτομα) οι οποίοι από 1.1.2010 είχε συμφωνηθεί να μεταταγούν σε διάφορους τομείς του Δημοσίου (με τα ίδια μισθοδοτικά δικαιώματα που κατείχαν στην παλιά ΟΑ, ίσως και κάτιτις παραπανίσιο αφού όπως λέγεται θα αναγνωριστεί η προγενέστερη της ΟΑ υπηρεσίας τους - μισθολογικά μιλώντας - γεγονός που θα αυξήσει το συνολικό ύψος του μισθού τους).

Αφού λοιπόν η 1.1.2010 πέρασε, τώρα αρχίζουν και σκάνε τα προβλήματα στα χέρια της νέας κυβέρνησης επειδή παρά τις απεγνωσμένες εκκλήσεις του κ. Ραγκούση κανένας φορέας (Δήμοι, Νομαρχίες, Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, ΑΣΕΠ και ΟΑΕΔ) δεν φαίνεται να είναι διατεθειμένος να δεχτεί στους κόλπους του τα golden boys της παλαιάς ΟΑ (τα οποία κατά ένα μεγάλο ποσοστό, δεν φαίνεται να διαθέτουν και τα αντίστοιχα gold προσόντα).

Σε παλαιότερη ανάρτηση είχαμε αναφέρει πως τυχαία τον Ιούνιο του 2009- λόγω καθυστερήσεων σε μια αεροπορική πτήση που ταξιδεύαμε-μάθαμε (εκ των έσω και όχι με βάση επίσημες ανακοινώσεις αφού το θέμα αποσιωπήθηκε επιμελώς ακόμη και από τα επίσημα ΜΜΕ) για τη στάση εργασίας που είχαν κηρύξει οι υπάλληλοι της ΥΠΑ (Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας)  επειδή δήλωναν αντίθετοι στο "βόλεμα" στη δική τους Υπηρεσία όσων golden boys "ξώμειναν" από την παλιά ΟΑ. Η τότε πολιτική ηγεσία είχε τάξει στα golden boys της παλιάς ΟΑ πως θα τα "τακτοποιήσει" σε κάποια καρέκλα στον υπόλοιπο Δημόσιο τομέα και η τωρινή πολιτική ηγεσία το είχε αποδεχθεί σιωπηρώς (δίχως δηλαδή να αντιδράσει).

Οι υπάλληλοι της ΥΠΑ λοιπόν βλέποντας πως δεν ιδρώνει το αυτί κανενός παρά τις διαμαρτυρίες τους, τώρα ετοιμάζονται για νέες αγωνιστικές κινητοποιήσεις αφού όπως ισχυρίζονται,  τα 700 από τα 1014 golden boys της παλιάς ΟΑ που σχεδιάζεται να μεταταγούν στις υπηρεσίες τους ουσιαστικά ΔΕΝ έχουν αντικείμενο εργασίας (με λίγα λόγια απλά θα "βολευτούν" σε κάποια καρέκλα Δημόσιας Υπηρεσίας λόγω πολιτικής βούλησης και συμφωνιών "κάτω από το τραπέζι" και όχι κατόπιν μελέτης των αληθινών αναγκών της συγκεκριμένης Υπηρεσίας σε προσωπικό.

Η μετάταξη αυτών των golden boys (+girls) στην ΥΠΑ υπολογίζεται πως θα επιβαρύνει το κόστος μισθοδοσίας της συγκεκριμένης υπηρεσίας με ένα πρόσθετο κόστος 70-90 εκατ. ευρώ ετησίως χώρια από τους κινδύνους που εγκυμονεί η δίχως όρους μετάταξη των golden boys της παλαιάς ΟΑ στο Ταμείο των υπαλλήλων της ΥΠΑ (π.χ. δεν έχει ξεκαθαριστεί εάν τα golden boys της παλιάς ΟΑ θα έχουν ίσα δικαιώματα στην είσπραξη "εφάπαξ" με τους υπαλλήλους της ΥΠΑ έστω και αν οι ίδιοι δεν έχουν καταβάλλει ούτε ένα Ευρώ από το μισθό τους για εισφορές που καταβάλλονται μηνιαίως υπέρ του εφάπαξ από κάθε υπάλληλο της ΥΠΑ....)

Μεταξύ άλλων, οι κινητοποιήσεις της ΥΠΑ έχουν ακόμη μία αιτία :
Βρίσκει αντίθετους τους Δημοσίους υπαλλήλους (γενικότερα και όχι μόνο τους υπαλλήλους της ΥΠΑ) η διακήρυξη της κυβέρνησης περί  φορολόγησης και ενσωμάτωσης όλων των επιδομάτων σε μια ενιαία φορολογική κλίμακα, μέτρο το οποίο (εάν εφαρμοστεί) προσωπικά βρίσκω ιδιαίτερα θετικό και κοινωνικά δίκαιο....υπό μία προϋπόθεση.... : 
-Να εφαρμοστεί για όλες ανεξαιρέτως τις κατηγορίες των πολιτών, (συμπεριλαμβανομένων των βουλευτών, των δικαστικών, των πρώην Πρωθυπουργών κλπ).
Οι υπάλληλοι της ΥΠΑ εναντιώνονται γιατί εκτός των λοιπών επιδομάτων εισπράττουν πολλαπλά  ιδιαίτερα υψηλά κονδύλια απευθείας από φορείς της Ευρωπαϊκής Ενωσης (αν δεν με απατά η μνήμη μου από τη Eurocontrol - εδώ - ) τα οποία (εισοδήματα) σήμερα υπόκεινται στη διαδικασία αυτοτελούς φορολόγησης και δεν υπολογίζονται στο σύνολο των αποδοχών τους. Με αυτόν τον τρόπο γλυτώνουν κάποιο φόρο και προφανώς η νέα μέθοδος φορολόγησης δεν τους συμφέρει οικονομικά αφού αυξάνεται το ποσοστό του φόρου που παρακρατείται, με αντίστοιχη μείωση του καθαρού τους εισοδήματος.


  • Από μια μεριά καταλογίζω δίκιο στους υπαλλήλους της ΥΠΑ που αντιδρούν στην "τακτοποίηση" των golden boys της παλαιάς ΟΑ στη δική τους Υπηρεσία αφού αυτή η "τακτοποίηση" όχι μόνο ΔΕΝ απορρέει από πραγματικές ανάγκες της Υπηρεσίας τους για πρόσθετο προσωπικό αλλά εγκυμονεί κινδύνους για την οικονομική ευρωστία τόσο της ίδιας της ΥΠΑ όσο και του Ταμείου των υπαλλήλων της, ένα Ταμείο που μέχρι πρότινος ήταν υγιές οικονομικά. Δυσκολεύομαι να αποδεχτώ τέτοιου είδους ενέργειες και παρεμβάσεις εκ των άνωθεν (πολιτικές υποσχέσεις και συμβιβασμούς των πολιτικών ηγεσιών με τους συνδικαλιστικούς φορείς της παλαιάς ΟΑ) μόνο και μόνο για να παρακαμφθούν οι όποιες αντιδράσεις δίχως παράλληλα να έχουν μελετηθεί οι κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις σε όλο τους το εύρος (κάπως έτσι μετατρέπονται σταδιακά όλοι οι Δημόσιοι Φορείς σε ζημιογόνους, ακόμη και αν κάποτε δεν ήταν) .


  • Από την άλλη αδυνατώ να κατανοήσω γιατί ΔΕΝ θα πρέπει να ενταχθούν τα συγκεκριμένα επιδόματα στο σύνολο των αμοιβών των υπαλλήλων της ΥΠΑ και να φορολογηθούν αντίστοιχα. Εφ΄όσον τα επιδόματα αποτελούν προϊόν εσόδων πιστεύω πως θα πρέπει να συνυπολογίζονται στο σύνολό τους, και κάθε μισθωτός να φορολογείται αναλόγως του συνόλου του εισοδήματός του. Να υπενθυμίσω πως οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό φορέα φορολογούνται για το σύνολο των επιδομάτων που εισπράττουν από κάθε αιτία με τη φορολογική κλίμακα που έχει θεσπιστεί από το Κράτος. .

Τελικά καθώς δείχνουν τα πράγματα παρά το πολικό ψύχος που κατέφθασε και στη χώρα μας, οι επόμενοι μήνες μάλλον θα κυλίσουν μέσα σε θερμόαιμες αντιπαραθέσεις.

-Θα έχουν άραγε γόνιμο τέλος????
-Θα επικρατήσει η κοινή λογική για το καλό του τόπου μας????
-Θα πάψει επί τέλους ο διαχωρισμός των πολιτών σε 2 κατηγορίες :
  • από τη μια τα διαρκώς προστατευμένα πορφυρογέννητα golden boys του Δημοσίου των οποίων τα δικαιώματα δεν θίγονται ποτέ και
  • από την άλλη οι υπόλοιποι πολίτες (οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα και οι συνταξιούχοι) που πάντοτε αυτοί καλούνται να βουλώνουν τις μαύρες τρύπες των δημοσιονομικών ελλειμμάτων  που όλο και περισσότερο βαθαίνουν ????
- Ποιά θα είναι η στάση που θα κρατήσει η νεοεκλεγείσα κυβέρνηση??? Θα φανεί δυνατή και θα θελήσει πράγματι να βάλει μια τάξη στον δημόσιο τομέα και φρένο στις αυθαιρεσίες του παρελθόντος ή θα υποχωρήσει στις πιέσεις των πορφυρογέννητων golden boys του Δημοσίου (όπως καλή ώρα πάει να γίνει στη περίπτωση της ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ και όπως ήδη έγινε στην περίπτωση των golden boys της παλαιάς ΟΑ???)

.....Μέχρι να μάθουμε.......
.....θα σας ευχηθώ να περάσετε ένα όμορφο ΣΚ.....

ΥΓ2. Εγκυκλοπαιδικά αναφέρω μερικά από τα επιδόματα που δίνονται στα golden boys του Δημοσίου :
  • επίδομα έγκαιρης προσέλευσης (????) δηλαδή η σύμβαση που υπογράφει ο μισθωτός δεν αρκεί για την τήρηση συγκεκεκριμένου ωραρίου εργασίας και θα πρέπει κανείς να επιβραβεύεται για να τηρήσει το αυτονόητο (δηλαδή το ωράριο εργασίας που απορρέει από τη σύμβαση που έχει υπογράψει με τον δημόσιο φορέα στον οποίο εργάζεται???)        
  • επίδομα προικοδότησης θυγατρός (?????)
  • επίδομα καυσόξυλων (?????)

Πέμπτη, 14 Ιανουαρίου 2010

Πολιτισμός - Τουρισμός : Λόγω έλλειψης προσωπικού θα παραμείνουν κλειστοί αρχαιολογικοί χώροι και Μουσεία



Ανακλήθηκε λένε η προκήρυξη 2.584 θέσεων έκτακτου προσωπικού που προορίζεται για τις Εφορίες Αρχαιοτήτων, τα Μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους

Το αιτιολογικό της ανάκλησης σύμφωνα με το ΥΠ.ΠΟ. σχετίζεται με λόγους "διαφάνειας" και "αξιοκρατίας". Λένε πως δεν τηρήθηκαν οι προβλεπόμενες διαδικασίες για την προκήρυξη των θέσεων έκτακτου προσωπικού. Δεν έχω λόγους να αμφισβητήσω την εγκυρότητα των επίσημων λόγων, παρ΄όλα αυτά αυτό που μετράει είναι το αποτέλεσμα :

Κάποιοι χώροι Πολιτισμού (αρχαιολογικοί χώροι και Μουσεία) θα παραμείνουν κλειστοί λόγω έλλειψης προσωπικού!!!!!

Το ίδιο το Υπουργείο Πολιτισμού αρκείται σε μία απλή περιγραφή της κατάστασης λέγοντας πως : «(...) ήδη το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών έχει κλείσει και καταβάλλεται προσπάθεια να ανοίξουν κάποιες αίθουσες με μεταφορά προσωπικού, έχει κλείσει μεγάλο μέρος του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Αθηνών, έκλεισε ο Λευκός Πύργος στη Θεσσαλονίκη και για να ανοίξει θα κλείσει λόγω μεταφοράς προσωπικού μεγάλο μέρος (2/3 των αιθουσών) του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, ενώ έχουν παραλύσει όλες οι υπηρεσίες και ιδίως οι περιφερειακές Εφορείες Αρχαιοτήτων, (οι οποίες δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τους πολίτες). Η σχεδόν ολοκληρωτική παράλυση των δραστηριοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού σε ό,τι αφορά το αντικείμενο των Αρχαιολογικών Εργων και των Αναστηλώσεων βρίσκεται μπροστά μας αφού κατά κύριο λόγο η λειτουργία του στηρίζεται σε συμβασιούχους των οποίων έληξαν οι συμβάσεις".

Στη δήλωση του αρμόδιου Υπουργείου αναφέρεται πως : «Κρίθηκε προσφορότερο να ανοίξει στο σύνολο του ο Λευκός Πύργος λόγω της υψηλής επισκεψιμότητάς του. Οι αίθουσες του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού που θα παραμείνουν ανοιχτές, προσφέρουν στους επισκέπτες αντιπροσωπευτική εικόνα του βυζαντινού πολιτισμού»!

Τελικά αναρωτιέμαι εάν τα κριτήρια με βάση τα οποία θα καλυφθούν (προσωρινά) οι ανάγκες των χώρων πολιτισμού θα βασίζονται στην επισκεψιμότητα των συγκεκριμένων χώρων ή στην  συνεισφορά τους στην επιστημονική έρευνα και την ανάδειξη του ελληνικού πολιτισμού σε διεθνές επίπεδο???? Γιατί αν για παράδειγμα η υψηλή επισκεψιμότητα του Λευκού Πύργου λειτουργήσει σε βάρος του Βυζαντινού Μουσείου της Θεσσαλονίκης (που αποδεδειγμένα έχει δραστηριοποιηθεί και έχει παράξει πολύτιμο επιστημονικό έργο στον τομέα του καθώς επίσης έχει προσδώσει κύρος στη χώρα μας σε διεθνές επίπεδο) τότε κανείς δεν μπορεί να προεξοφλήσει πως στο μέλλον δεν θα επαναληφθεί η αφαίμαξη και υποβάθμιση κάποιων Μουσείων σε βάρος κάποιων άλλων με τη δικαιολογία της έλλειψης προσωπικού και με το πρόσχημα της υχηλής επισκεψιμότητας κάποιων Μουσείων συγκριτικά με κάποια άλλα.

Το "πολυσύχναστο" πολύ πιθανά θα νικά το "επιστημονικό" και την ποιότητα των εκθεμάτων.
Μήπως στο μέλλον θα έπρεπε να προγραμματίζεται έγκαιρα η πρόσληψη του αναγκαίου προσωπικού και όχι τη τελευταία στιγμή???? (Για παράδειγμα εφ΄όσον ήταν γνωστό πως έληγε μεγάλος αριθμός συμβάσεων στις 31.12.2009 τότε γιατί χρειάστηκε να εκπνεύσει αυτό το χρονικό περιθώριο και να συζητάμε τώρα που οι υπηρεσίες ήδη έχουν απογυμνωθεί από το προσωπικό την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού λόγω ατασθαλιών????)

Για να καταλάβουμε το μέγεθος αυτής της αναταραχής αρκεί να αναφέρουμε πως από σήμερα λόγω έλλειψης προσωπικού υπολογίζεται πως θα παραμείνουν κλειστά (εντελώς ή μερικώς) 23 μουσεία και 22 αρχαιολογικοί χώροι!!!

Προσωπικά δεν στηρίζω τη μονιμοποίηση των συμβασιούχων stage αφού θεωρώ πως αυτό το είδος εργασίας είναι καταχρηστικό και προσομοιάζει σε καθεστώς δουλείας (αφού στους εργαζόμενους δεν καταβάλλονται ένσημα). Πιστεύω όμως πως θα πρέπει το Υπουργείο Πολιτισμού να στελεχωθεί όχι μόνο με επαρκές (σε αριθμό) προσωπικό για την εύρυθμη λειτουργία των αρχαιολογικών χώρων, Μουσείων, χώρων Τέχνης και ανασκαφικών εργασιών αλλά και από άτομα με ειδικά προσόντα (σπουδές, εμπειρία κλπ).

Τρόποι υπάρχουν για να βρεθούν λύσεις, πολιτική βούληση υπάρχει???
 
Ας αποσπαστούν άμεσα, πλεονάζοντες εργαζόμενοι από άλλες Δημόσιες Υπηρεσίες -με τα απαραίτητα προσόντα φυσικά- εν τέλει γιατί είναι τόσο δύσκολη η μετακίνηση εργαζομένων από μια Δημόσια Υπηρεσία σε μια άλλη??? Στις πολυεθνικές επιχειρήσεις συχνά χρησιμοποιείται στα παλίσια της εκπαίδευσης προσωπικού η διαδικασία που ονομάζεται "rotation" και οι υπάλληλοι μετακινούνται συχνά με σκοπό την απόκτηση νέων εμπειριών σε νέες θέσεις. Γιατί να μην ισχύσει αυτή η διαδικασία και στο Δημόσιο???? Ας αποδεσμευτούν οι πολυπληθείς Υπάλληλοι που βρίσκονται αποσπασμένοι από εδώ και από εκεί σε διάφορες διοικητικές θέσεις και ας τοποθετηθούν εκεί που υπάρχουν πραγματικές ανάγκες.
Εάν υπάρχουν περισσότερες εξειδικευμένες ανάγκες ας προσληφθούν άτομα με συμβάσεις αορίστου ή ορισμένου χρόνου, όχι όμως με συμβάσεις stage ή ωρομίσθιοι ή με μπλοκάκια. 
Ας αξιοποιηθούν επίσης οι Πτυχιούχοι του τμήματος Ελληνικού Πολιτισμού του Ανοικτού Πανεπιστημίου (....για τους οποίους  ακόμη εκκρεμεί η αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων....). Στην ανάγκη για πιο εξειδικευμένες θέσεις, ας σταλούν φοιτητές των  Αρχαιολογικών Σχολών και της Σχολής Καλών Τεχνών προκειμένου να στελεχώσουν τις Υπηρεσίες όπου υπάρχουν κενά, ακόμη και σε εθελοντική βάση (τουλάχιστον έως ότου επιλυθούν τα διαδικαστικά προβλήματα της πρόσληψης προσωπικού τα οποία κανονικά δεν θα πρέπει να δούμε να επαναλαμβάνονται στο μέλλον).
Εν τέλει ας αποσπαστεί μέρος του πολυπληθέστατου προσωπικού του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης σε άλλους χώρους προκειμένου να μην κλείσουν οι χώροι Πολιτισμού. Σε τελική ανάλυση Μουσεία με ανάγκες υπάρχουν πολλά, δεν υπάρχει μόνο το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης για να "βολεύεται" πληθώρα υπαλλήλων...... 
 
ΕΙΝΑΙ ΝΤΡΟΠΗ ΝΑ ΚΛΕΙΝΟΥΝ ΟΙ ΧΩΡΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΛΟΓΩ ΕΛΛΕΙΨΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ!!!!!
 
Και μάλιστα σε έναν τόπο που όπως έχουμε επισημάνει διαθέτει τον μεγαλύτερο αριθμό Δημοσίων Υπαλλήλων.....!!!!!!!

Σε λίγο καιρό ανοίγει η τουριστική σεζόν. Στα προγράμματα των tour operators και των ταξιδιωτικών γραφείων, σημαντικό μέρος καταλαμβάνουν οι επισκέψεις αρχαιολογικών χώρων και Μουσείων.

Εάν δεν γίνουν άμεσα οι απαραίτητες ενέργειες και οι χώροι Πολιτισμού καταλήξουν να παραμείνουν κλειστοί τότε ένα είναι βέβαιο :

Πως οι επισκέπτες θα πάρουν των ομματιών τους και θα επιλέξουν άλλους τόπους, τόπους των οποίων οι διοικούντες σέβονται την πολιτιστική τους κληρονομιά....

Και τότε το νεοσύστατο Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού δεν θάχει λόγο να υφίσταται αφού ούτε Τουρισμό θα έχουμε μα το κυριότερο....ούτε ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ 

Οταν ρώτησαν τον κ. Κ. Φώσκολο (αναπληρωτή διευθυντή Πυρηνικών Ερευνών στο Ινστιτούτο Paul Sherrer της Ελβετίας) "τι πιο μικρό ελληνικό αγάπησε" απάντησε :

....Ενα θραύσμα αγγείου σε μια βιτρίνα στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Μήλου, σμαλτωμένο με ένα μοναδικό γαλανό επίχρισμα τ΄ουρανού και της θάλασσας. Δεν είχα δει ποτέ κάτι τέτοιο, ένα "κομμάτι" που να διατηρεί τη μαγεία και το μυστήριό του.
Για να συμπληρώσει αμέσως μετά
...Κανείς όμως από το προσωπικό του Μουσείου δεν ήταν σε θέση να διηγηθεί την ιστορία του....

Τετάρτη, 6 Ιανουαρίου 2010

Πολιτισμός : Τι σημαίνει ; - Σκέψεις του κ. Μπαμπινιώτη στη μνήμη του Χρήστου Λαμπράκη


Πριν από καιρό στην ανάρτηση με τίτλο "Παράγει πολιτισμό ο σύγχρονος Ελληνας ?" (εδώ)  είχαμε ανταλλάξει απόψεις για το τι θεωρεί καθένας μας πως εκφράζεται με την έννοια "πολιτισμός".

Διάβασα το παρακάτω πολύ ενδιαφέρον (κατά τη γνώμη μου) άρθρο το οποίο θέλησα να μοιραστώ μαζί σας. Ο κ. Μπαμπινιώτης* με αφορμή τον θάνατο του Χρήστου Λαμπράκη αναλύει ιστορικά και εννοιολογικά πως εξελίχθηκε η έννοια του "πολιτισμού" στην αρχαιότητα και στις μέρες μας και παραθέτει τη δική του οπτική για το τι σημαίνει "πολιτισμένος" και "καλλιεργημένος" άνθρωπος.
"O θάνατος τού Χρήστου Λαμπράκη δεν συγκίνησε απλώς μέγα πλήθος γνωστών και αγνώστων του Ελλήνων, δεν συγκλόνισε μόνο όσους τον ζούσαν από κοντά και συνεργάζονταν μαζί του, αλλά έδωσε συγχρόνως αφορμή για σκέψεις, συζητήσεις και αποτιμήσεις για τον πολιτισμό, τον οποίο ο εκλιπών υπηρέτησε με πάθος και πείσμα, με αφοσίωση και ορατά σε όλους αποτελέσματα. Λιτός, δωρικός και ουσιαστικός ο ίδιος άφησε- όχι με λόγια και μεγαλόστομες διακηρύξεις αλλά με το έργο και τις πράξεις του- μια διδακτική για όλους μας στάση και υποθήκη για τον πολιτισμό, για την ανάγκη καλλιέργειας τού ανθρώπου στην πιο ευρεία της μορφή. Οι σκέψεις που ακολουθούν αφιερώνονται στη μνήμη του.


Οταν ο Κοραής το 1806 ανέσυρε από τον θησαυρό τής ελληνικής γλώσσας τη λέξη πολιτισμός, για να αποδώσει εύστοχα τη γαλλική λέξη civilisation, «έπαιξε» συνειρμικά

α) με τη σχέση τού πολίτη με την πολιτεία (αρχικά η λ. πολιτισμός δήλωνε τη διαχείριση δημοσίων πραγμάτων) και

β) με ό,τι χαρακτηρίζει συχνά τον άνθρωπο τής πόλης, τη δυνατότητα μιας καλλιέργειας, μιας πιο εκλεπτυσμένης συμπεριφοράς καθώς και μιας ελευθεριότητας (πβ. άστυ-αστείος, χώρα-χωρατά). Ετσι πλάστηκε η λ. πολιτισμός με τη νεότερη σημασία της. Ας σημειωθεί ότι αντίστοιχη τής (αρχαίας) ελληνικής λέξης πολιτισμός στις σημασίες που αναφέραμε υπήρξε η λατινική λ. civilitas (civis-civilis-civilitas). Από τη Λατινική προήλθε και το γαλλ. civilisation που εμφανίζεται το 1721 (ως παράγωγο τού ρήματος civilizer ) και καθιερώνεται μέχρι τα τέλη τού 18ου αιώνα.

Δύο αιώνες νωρίτερα (από τον 16ο αι.) αρχίζει να χρησιμοποιείται στη Γαλλία η λ. culture που δήλωσε ιδίως τον πνευματικό-κοινωνικό-ηθικό πολιτισμό, σημασία η οποία ενισχύθηκε τον 18ο αι. από το Κultur τού Καντ και τις αντίστοιχες χρήσεις τής Αγγλικής και τής Γερμανικής. Οι λέξεις civilisation και culture χρησιμοποιήθηκαν στην Αγγλική και σε άλλες γλώσσες ως συνώνυμες με έμφαση στον «τεχνικό πολιτισμό» και τον «εκπολιτισμό» το civilisation και ως δηλωτικό τού ηθικού-πνευματικού πολιτισμού το culture. Το τελευταίο αποδόθηκε στην Ελληνική με τη λ. καλλιέργεια, αρχαία λέξη που χρησιμοποιήθηκε μεταφορικά (ως καλλιέργεια τού πνεύματος, των γραμμάτων και των τεχνών), όπως και το λατινικό cultura που έδωσε το culture.

Οσο κι αν ξενίζει εκ πρώτης όψεως, ισχύει το γεγονός ότι οι αρχαίοι Ελληνες, λαός που κατεξοχήν παρήγαγε πολιτισμό, δεν είχαν στη γλώσσα τους τη λέξη πολιτισμός με τη σημερινή σημασία της. Η λέξη πλάστηκε, όπως είδαμε, μόλις το 1806 από τον Κοραή με ανασημασιολόγηση.



Πώς δήλωναν, λοιπόν, και κυρίως πώς αντιλαμβάνονταν τον πολιτισμό;



Ο πολύς Werner Jaeger, στο κλασικό τρίτομο έργο του Ρaedeia, μάς δίδαξε πέραν πολλών άλλων ότι η έννοια τής παιδείας στους αρχαίους κάλυψε ό,τι σήμερα περιλαμβάνουμε στην έννοια πολιτισμός (μόρφωση, πνευματική καλλιέργεια, τέχνες, γράμματα, επιστήμες, παράδοση, αξίες). Παιδεία, λοιπόν, και παίδευσις (στην ευρύτερή της έννοια) δήλωσαν τον πολιτισμό. Γιατί μπορεί ο πολιτισμός- όπως τον εννοούμε στα νεότερα χρόνια, επηρεασμένοι από ανθρωπολογικές θεωρήσεις να είναι «το αξιακό σύστημα που διέπει στάσεις και αντιλήψεις ενός λαού», ωστόσο στο βάθος και σε σχέση με τον άνθρωπο ως πρόσωπο και ως ιδιοπροσωπία, πολιτισμός είναι η καλλιέργεια τής προσωπικότητας τού ανθρώπου μέσα από την παιδεία που έχει αποκτήσει (ατομική, τυπική, άτυπη, παράδοση, ακούσματα, διαβάσματα, βιώματα). Διαφορίζοντας οι αρχαίοι την πρακτική-επαγγελματική γνώση (που δήλωναν κυρίως οι λέξεις τέχνη και επιστήμη) από τη γνώση ως καλλιέργεια (που δήλωναν κυρίως η παιδεία και η παίδευση ) έφερναν την παιδεία κοντά στο περιεχόμενο που προσδιορίζουμε σήμερα ως πολιτισμό σε πνευματικό-ηθικό επίπεδο. Την αντίληψη αυτή τού πολιτισμού συμπλήρωναν έννοιες-λέξεις όπως η φιλοσοφία, η μουσική (που κάλυπτε τις τέχνες) και τα γράμματα. Φράσεις όπως «επί τέχνη ή επί παιδεία» (για επάγγελμα ή για μόρφωση) δείχνουν τη διαφορά που υπήρχε.

Αξίζει επίσης να παρατηρήσουμε ότι «το συνεχές τής γνώσης», η διεπιστημονικότητα, η διακλαδικότητα και η διαθεματικότητα, που είναι ζητούμενα σήμερα στην παιδεία μας για μια ουσιαστική και σφαιρική μόρφωση, ήταν εγγενή συστατικά στην πολιτισμική αντίληψη τής παιδείας των αρχαίων, οι οποίοι συνδύαζαν τη φιλοσοφία με τη ρητορική, την ιατρική (κάτι σαν ανθρωπολογία-βιολογία) με τα μαθηματικά και, βεβαίως, με τη μουσική (τις τέχνες) και την άσκηση τού σώματος (πβ. γυμναστήριο γυμνάσιο ).

Οταν χαρακτηρίζονται ως Ελληνες «οι τής ελληνικής παιδείας μετέχοντες », είναι φανερό ότι γίνεται αναφορά στη γενικότερη έννοια τού πολιτισμού και τής καλλιέργειας και όχι στη «σχολική εκπαίδευση» ή σε συγκεκριμένες μαθήσεις (γλώσσας, φιλοσοφίας κ.λπ.).

Και όταν η Αθήνα χαρακτηρίζεται ως «Ελλάδος παίδευσις», πάλι ο πολιτισμός, η Αθήνα ως πολιτιστικό-πνευματικό κέντρο εξαίρεται και όχι για την εκπαίδευσή της με την ειδικότερη έννοια. Πεπαιδευμένοι (σε αντίθεση με τους απαίδευτους ) ήταν οι καλλιεργημένοι άνθρωποι, που γνώριζαν, μετείχαν και απολάμβαναν τον πολιτισμό.

Βεβαίως, αυτό προϋπόθετε «ελεύθερο χρόνο», σχολήν. Αλλ΄ ακριβώς έχει σημασία ως επιλογή ζωής ότι η σχολή, ο ελεύθερος χρόνος, δεν μετετράπη στην Αθήνα σε σχόλη, σε αργία και ξεκούραση, αλλά αφιερώθηκε στη μόρφωση και στην προέκτασή της, την καλλιέργεια τής ψυχής, κι έτσι εξελίχθηκε σε Σχολή και Σχολείο (απ΄ όπου και η γενίκευσή του: school, cole, Schule, scuola κ.τ.ό.). Αυτή η αποφυγή σχόλης, η α - σχολία με σημαντικά θέματα, η συν-ζήτηση με σκοπό την παίδευση, τη διανοητική καλλιέργεια, τη γνώση τού κόσμου και τού εαυτού μας, την παιδεία ως υπέρβαση των απλών βιολογικών αναγκών και άμεση σύνδεση με το πνεύμα τού ανθρώπου μέσα από τα γράμματα, τη φιλοσοφία, τις τέχνες, την επιστήμη, το θέατρο, την πολιτική, τον διάλογο, αυτή η μεγάλη πολιτιστική κληρονομιά κι αυτή η παιδεία είναι που μπορούν να μας εμπνεύσουν και σήμερα.


Είναι σύμπτωση που ο Χρήστος Λαμπράκης είχε μόνιμη έγνοια τον πολιτισμό και την παιδεία;



*Ο κ. Γεώργιος Μπαμπινιώτης είναι καθηγητής της Γλωσσολογίας, πρόεδρος του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού, τέως πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών. http://www.babiniotis.gr/

Πηγή Το Βήμα
3.1.09

Σημ δική μου
Ας αποτελέσει για το 2010 η καλλιέργεια της ψυχής καθήκον και προτεραιότητα όλων μας (συμπεριλαμβανομένης της πολιτείας) τόσο σε ατομικό επίπεδο όσο και σε συλλογικό.
Το έχουμε τόσο ανάγκη.....

Κυριακή, 3 Ιανουαρίου 2010

Προτάσεις : Ενα νέο blog με πολλές πληροφορίες για τη Νεότερη ιστορία


Ενας φίλος του οποίου παρακολουθούσα εδώ και αρκετά χρόνια το blog στο Yahoo360 μετακόμισε πλέον στο blogger. Ο Παντελής τρέφει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις άγνωστες ιστορικές πτυχές της νεότερης ελληνικής ιστορίας και παραθέτει πολλές πληροφορίες με σπάνια ντοκουμέντα, έγγραφα και πλούσιο φωτογραφικό υλικό. Οπως γράφει ο ίδιος, στο blog του ασχολείται με σκόρπια θέματα της ελληνικής ιστορίας.
Σας προτείνω να τον επισκεφτείτε.

Το blog του είναι το :

http://sitalkisking.blogspot.com/

* Στη φωτό ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Αλέξανδρος Ζαΐμης, που καταργήθηκε από τον Γεώργιο Κονδύλη

Παρασκευή, 1 Ιανουαρίου 2010

Προτάσεις : Ξεκινώντας με γέλιο την καινούργια χρονιά.....


ΟΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΠΛΟΓΚΕΡΑΣ
ΟΠΟΥ ΚΙ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΦΙΛΟΣ
ΕΥΧΕΣ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΤΙΚΕΣ
ΑΠΟ ΚΑΡΔΙΑΣ ΘΑ ΣΤΕΙΛΩ

Κι επειδή πιστεύω πως καλό είναι να ξεκινήσουμε τη χρονιά με γέλιο παραθέτω μια μίνι επισκόπηση μερικών σημαντικών γεγονότων (όχι πως είναι τα μόνα) του πρόσφατου παρελθόντος μέσα από κάποιες γελιογραφίες
....Λένε λοιπόν πολλοί "κάθε πέρσυ και καλύτερα".
.....Ισως και νάναι έτσι, ίσως και όχι...
2007 

2009 
Τέτοιες μέρες το 2007 βασάνιζε την τότε κυβέρνηση το ζήτημα της πώλησης της ΟΑ......

Η υπόθεση τερματίστηκε επιτυχώς με την πώληση της ΟΑ. Ο κ. Βγενόπουλος πήρε μια αεροπορική εταιρεία με ιστορία και μεγάλη παράδοση μαζί με μέρος των υπαλλήλων της ΟΑ κι εμείς μείναμε να πληρώνουμε για τα επόμενα χρόνια τα μπιλιέτα για τις συντάξεις των νέων και όμορφων 45ρηδων συνταξιούχων της ΟΑ. Και όσους δεν θα πληρώνουμε ως συνταξιούχους θα τους πληρώνουμε ως υπαλλήλους σε δημόσιες υπηρεσίες και Υπουργεία αφού κάποιοι από αυτούς μετατάχθηκαν με βάση τη συμφωνία που υπογράφηκε από τα ενδιαφερόμενα μέρη (εξαιρουμένων ημών που θα πληρώσουμε τον λογ/σμό) (σχετικό άρθρο εδώ αλλά και εδώ).

Υπάρχει τελικά η δεν υπάρχει Αη Βασίλης?????


Που πήγε ο Αη Βασίλης φέτος που μπήκαμε στην επιτήρηση από την Ευρωπαϊκή Ενωση???

Μα ο Αη Βασίλης εδώ γύρω ήταν. Απλά αντιμετώπισε τόσες δυσκολίες σαν θέλησε να μοιράσει τα δώρα που ε'ιχε προγραμματίσει, κι έτσι δεν πρόφτασε ο κακόμοιρος. Ασε που η επιτήρηση έπληξε και τον ίδιον αφού τα δώρα του μπήκαν στο μικροσκόπιο των ελεγκτών της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Οι ελεγκτές απαίτησαν από τον Αγιο Βασίλη όχι μόνο να να μειώσει τις δαπάνες του μα να περιοριστεί σε χαμηλού κόστους δωράκια. Με λίγα λόγια παρεμπόδισαν το έργο του.

Ετσι ενώ πέρσυ  ο Αγιος Βασίλης μοίραζε ισομερώς τα δωράκια του (θυμάστε τη διαφήμιση "ένα ελαφάκι για τον Κωστάκη, ένα ελαφάκι για τον Γιωργάκη") φέτος δεν του έφτανε η επιτήρηση των Ευρωπαίων που εμπόδισε το έργο του, ήταν και αυτά τα (@#$%&^%$#) αυξημένα τέλη κυκλοφορίας που λόγω μεγάλης παλαιότητας (χιλετηρίδων) των ταράνδων του καταλαβαίνετε πόσο αυξημένα ήρθαν τα τέλη κυκλοφορίας στον Αη Βασίλη.  ("Πολύ ακρίβηνε η ζωή βρε παιδί μου", μουρμούριζε....)


Η οικονομική κρίση λοιπόν έπληξε και τον Αγιο Βασίλη. Τι νομίσατε δηλαδή πως οι άγιοι δεν πλήττονται από την οικονομική κρίση???? Ο Αγιος Βασίλης αποφάσισε όχι μόνο να μην μοιράσει ελαφάκια στο Κωστάκη και στο Γιωργάκη μα με σπαραγμό καρδιάς να αποχωριστεί και να καταθέσει και αυτός (όπως οι υπόλοιποι πολίτες τις πινακίδες των οχημάτων τους) τα ελαφάκια του στην αρμόδια ΔΟΥ προκειμένου να μην πληρώσει τα αυξημένα τέλη κυκλοφορίας. Η απουσία του Αγίου Βασίλη έγινε αισθητή με αποτέλεσμα οι πρωθυπουργοί (πρώην και νυν) να ισχυρίζονται  πως δεν υπάρχει Αη Βασίλης.

Ομως μην πιστεύετε τέτοιους ισχυρισμούς. Μπορεί η επίσημη εκδοχή να λέει πως δεν υπάρχει Αη Βασίλης, μπορεί  οι πρωθυπουργοί (πρώην και να νυν) να μην τον είδαν.....στη πραγματικότητα όμως Αγιος Βασίλης υπάρχει και θα υπάρχει για πάντα.....όσο εμείς ανεξάρτητα από το τι λένε οι γύρω μας θα κρατάμε ανοιχτή τη καρδιά, τα μάτια και τον νου μας. Βέβαια το θέμα είναι ο Αη Βασίλης να εξοικονομήσει χρήματα για να ξαναπάρει από την αρμόδια ΔΟΥ τα ελαφάκια του και να αρχίσει να ξαναμοιράζει τα δώρα του....

Και ας υπάρχει οικονομική κρίση....



Ας μην ξεχνάμε πως το γέλιο βοηθάει στη μακροζωϊα.
Για αυτό φέτος αντί άλλων δώρων σε αγαπημένα πρόσωπα ξεχώρισα 2 εξαιρετικά λευκώματα  που βρήκα αυτές τις ημέρες στα βιβλιοπωλεία και σας τα προτείνω :
Το Τεστ Παπ του Ηλία Μακρή
(περισσότερες πληροφορίες εδώ)
και το
"Πατρίς, Θρησκεία, Οικογένεια Παπανδρέου-Καραμανλή-Μητσοτάκη" του ΚΥΡ
(περισσότερες πληροφορίες εδώ)



.....Το 2010 λοιπόν εύχομαι να κρατήσουμε το γέλιο και τα χαμόγελα στη ζωή μας....
.....Ας πάψουμε να ορίζουμε ως κέντρο της ζωής μας την οικονομική κρίση.....
Μας αρκεί να έχουμε την υγειά μας,
να ελπίζουμε σε ένα καλύτερο αύριο,
.... να αγαπάμε και να αγαπιόμαστε....
....αλλά και να είμαστε σκεπτόμενοι πολίτες....
* Οι περισσότερες γελιογραφίες είναι του Ηλία Μακρή και προέρχονται από την πρώτη έκδοση. Οι υπόλοιπες είναι του Πετρουλάκη, του Στάθη ενώ η απίστευτη γελιογραφία με τον Αραβα από το Dubai να ζητιανεύει είναι από το περιοδικό Times.
.


Σκίτσο του Σωτήρη Βαρελά (http://barelskitsa.blogspot.com/)