ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

Πέμπτη, 4 Φεβρουαρίου 2010

Τουρισμός-Πολιτισμός : Ξενοδοχεία Xenia (Ανεπανόρθωτες καταστροφές στο Xenia της Σάμου)

Στην Αρχαία Ελλάδα η φιλοξενία θεωρούνταν πράξη αρετής. Από την αρετή της φιλοξενίας λοιπόν πήραν το όνομά τους τα ξενοδοχεία "Xenia" τα οποία σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν από τον ΕΟΤ στις δεκαετίες '50 και '60. Μισό αιώνα προτού η έννοια της "πράσινης ανάπτυξης" αποκτήσει τη σημερινή ψευτοκουλτουριάρικη σημασία της, τα κτίρια των Xenia  ενταγμένα και εναρμονισμένα στο φυσικό τους περιβάλλον αποτέλεσαν πρότυπο αρχιτεκτονικής τάσης η οποία ακόμη και σήμερα μελετάται τόσο στην Ελλάδα (Ε.Μ.Π.) όσο και σε αρχιτεκτονικές σχολές του εξωτερικού. Το κτιριακό τους πρόγραμμα σκοπό είχε να προβάλλει την ελληνική φύση την οποία χρησιμοποίησαν οι αρμόδιοι αρχιτέκτονες για να σχεδιάσουν τους χώρους όπου οι επισκέπτες θα περνούσαν τον ελεύθερο χρόνο τους. Η μελέτη έγινε από ομάδα αρχιτεκτόνων της Τεχνικής Υπηρεσίας του ΕΟΤ με προϊστάμενο τον Άρη Κωνσταντινίδη (1957-1967) ο οποίος αποτύπωσε τη θέώρησή του γύρω από την αρχιτεκτονική στη φράση "Η αρχιτεκτονική φυτρώνει στην γη που βρίσκεται και έχει άμεση σχέση με αυτήν όπως το δένδρο ή ο θάμνος"(πληροφορίες αλλά και σχετικά βίντεο για τον Αρη Κωνσταντινίδη βρίσκετε εδώ) και η κατασκευή έγινε με χρήματα του ελληνικού λαού.

Από το 1970 και μετά τα Xenia παραμελήθηκαν, ερήμωσαν, βεβηλώθηκαν και άλλοτε οδηγήθηκαν στην εγκατάλειψη και τον μαρασμό, άλλοτε κακοποιήθηκαν βάναυσα από σύγχρονες ανεξέλεγκτες παρεμβάσεις στις κτιριακές υποδομές και άλλοτε απλώς κατεδαφίστηκαν......(διαβάστε σχετικές μαρτυρίες εδώ) Η κατεδάφιση, απαξίωση και εγκατάλειψη, αλλά και η κακοποίηση των κτιριακών υποδομών έχει από καιρό προκαλέσει αντιδράσεις της ελληνικής και ξένης αρχιτεκτονικής κοινότητας  (βλ. εδώ)  αφού τα ξενοδοχεία Xenia αποτέλεσαν κομμάτι της σύγχρονης πολιτιστικής-αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της χώρας μας  και πρότυπα μιας ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής τάσης. Μαζί με τα xenia αργοσβήνουν και χάνονται πολύτιμα τεκμήρια τέχνης επώνυμων καλλιτεχνών με τα οποία τα Xenia είχαν στολιστεί/διακοσμηθεί.

Στο blog  "Σάμος ώρα να φεύγουμε;" διαβάζουμε σε ένα κέιμενο με τίτλο "Βάνδαλοι και άξεστοι ή ανεύθυνοι και ανόητοι;" (ολόκληρη την ανάρτηση τη διαβάζετε εδώ) πως στη Σάμο ζητήθηκε από την ιδιοκτήτρια Εταιρεία Τουριστικών Ακινήτων να προβεί σε καθαρισμό του χώρου στο Xenia. Πράγματι, η εταιρεία έστειλε εργολάβο να καθαρίσει το ΧΕΝΙΑ...Κανείς δεν σκέφτηκε ότι καλό θα ήταν να στείλουν κάποιον να επιβλέψει...Κάποιον να ρίξει μια ματιά έστω, να δει τι υπάρχει μέσα σε αυτό το ξενοδοχείο...Μα μήπως εκείνοι τα πλήρωσαν; Δικό τους είναι και ό,τι γουστάρουν κάνουν....Και μιας και μάλλον δεν έχουν ακόμα "ξεμπερδέψει"...αλλά και επειδή δεν έχω δει ακόμα πουθενά στο διαδίκτυο φωτογραφία της...Σας επισημαίνω "κύριοι" και αυτή τη μικρή τοιχογραφία...(έργο του Φασιανού) Φαντάζομαι ότι θα φροντίσετε να αφαιρέσετε την κάσα για να ... ολοκληρώσετε το έργο σας ...




....Ετσι η πολύτιμη επίπλωση των χώρων του Xenia (ρημαγμένη πια) πετάχτηκε στα σκουπίδια ενώ κανείς δεν έδωσε σημασία στα ιδιαίτερα διακοσμητικά στοιχεία που στόλιζαν συνήθως όλα τα  Xenia ζωγραφισμένα από γνωστούς και αναγνωρισμένους ζωγράφους όπως ο Βασιλείου, ο Τσαρούχης κλπ Συνεχίζοντας στο άρθρο του ο Ντίνος λέεει αναφερόμενος στις ζωγραφιές που μας άφησε  ως παρακαταθήκη ο Φασιανός αλλά πετάχτηκαν στη κυριολεξία από τους βάρβαρους Νεοέλληνες:


Ναυτάκια και ... καμάκια και αεροπλανάκια....Οι απελπισμένοι μετανάστες που είχαν βρει καταφύγιο μέσα στο κτήριο, σεβάστηκαν τον τοίχο αυτό... Είναι από τους λίγους (τοίχους) που δεν έγραψαν συνθήματα...


Δε νομίζω να γνώριζαν την χρηματική ή συλλεκτική του αξία....Απλή, ανθρώπινη ευαισθησία διέθεταν που οι "κύριοι" της ΕΤΑ, ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ........Δεν συνηθίζω τέτοιους χαρακτηρισμούς σε αυτό το μπλογκ...Αξίζει όμως να κάνω μια εξαίρεση...ΝΤΡΟΠΗ ΣΑΣ "ΚΥΡΙΟΙ". Δεν είστε απλώς ανίκανοι και ανεύθυνοι! Είστε ΗΛΙΘΙΟΙ, ΑΞΕΣΤΟΙ, ΒΑΝΔΑΛΟΙ ΚΑΙ ΑΠΟΛΙΤΙΣΤΟΙ!

Εμείς ενώνουμε τη φωνή μας με τη φωνή του Ντίνου μήπως και ευαισθητοποιηθεί κανένας αρμόδιος.
- Με ποιό δικαίωμα στερούμε τα έργα αυτά από τις αυριανές γενιές?
- Δεν θα μπορούσαν άραγε τα κτίρια να διασωθούν και να τα χρησιμοποιήσει η τοπική κοινωνία για σχολεία ή για σχολές τουριστικών επαγγελμάτων αντί να χτίζονται διαρκώς καινούργια κτίρια?
- Δεν θα μπορούσαν άραγε τα πολύτιμα διακοσμητικά στοιχεία αυτών των φωτισμένων δημιουργών να μεταφερθούν και να εκχωρηθούν σε κάποια Μουσεία ????
- Αυτό είναι τελικά το όραμα και το νέο δόγμα για την έννοια "Πολιτισμός-Τουρισμός"???????
- Πότε επί τέλους θα δούμε στον τόπο μας να σχεδιάζεται μια οργανωμένη πολιτιστική πολιτική που στόχο θα έχει να διασώσει την υπάρχουσα Δημόσια περιουσία (την οποία εμείς οι πολίτες έχουμε πληρώσει) και να την αξιοποιήσει για το κοινό καλό ?????
- Γιατί οι Δημόσιες Αρχές είναι τόσο ανεύθυνες και τόσο σπάταλες???? Αλλοι  ακριβοπληρώνουν για να αποκτήσουν τα έργα φωτισμένων δημιουργών και το Δημόσιο τα πετάει???? Γιατί????

*Οι φωτό είναι από το blog Σάμος ώρα να φεύγουμε;  εκτός από την πρώτη που είναι από ένα φοιτητικό blog αρχιτεκτόνων το οποίο παρέλειψα να σημειώσω

Προσθήκη 1η
Μετά από πρόταση του Πέπε έψαξα να βρω εξωτερική φωτογραφία του Ξενία Σάμου. Βρήκα λοιπόν το παρακάτω βίντεο που τραβήχτηκε από ένα ζευγάρι Ολλανδών (επισκεπτών του νησιού) και είναι αποκαλύπτικό αλλά και σοκαριστικό. 
 

43 σχόλια:

  1. Έχουμε στολίδια και τα παραμελούμε..
    τι να πεις, ντροπή, ενδιαφέρονται οι ξένοι και εμείς ετοιμαζόμαστε να τα γκρεμίσουμε..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλημέρα. Πολύ ωραίο το θέμα που θίγεται και με πολλές προεκτάσεις. Δεν είναι μόνο ότι τα ΧΕΝΙΑ πληρούσαν κάποιες υψηλές για την εποχή τους αρχιτεκτονικές και αισθητικές προδιαγραφές, κυρίως τα μέρη στα οποία είχαν χτιστεί ήταν επιλεγμένα. Στόχος τους ήταν η ανάδειξη της φυσικής ομορφιάς της χώρας και σε συνδυασμό με την πηγαία Ελληνική φιλοξενία να βοηθήσουν την ανάπτυξη του Ελληνικού τουρισμού. Το μέτρο στο οποίο αυτό έγινε πράξη, ας το κρίνουν οι ειδικοί.

    Το γιατί τα ΧΕΝΙΑ απαξιώθηκαν, εγκαταλείφθηκαν, αλλάζουν χέρια έναντι πινακίου φακής ή παραχωρούνται σε Ιδρύματα ή ΜΚΟ, ας το διερευνήσουν και αυτό οι υπεύθυνοι. Όσον αφορά τα έργα με τα οποία αυτά είχαν στολισθεί είναι πραγματικά κρίμα και ντροπή, αν και νομίζω ότι δεν είναι τα μόνα που τα τρώει το μαύρο σκοτάδι της χαμένης αισθητικής μας.

    ΥΓ: επειδή σκοπός μου ήταν ο σχολιασμός στην προηγούμενη σας ανάρτηση ρίξτε μια ματιά και θα ήθελα την γνώμη σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. μην θυμωνεις φιλη μου σημερα οι ανα την ελλαδα δημοσιοι υπαλληλοι εχουν
    αλλα να σκεφτουν την παρτη τους και τα κεκτημενα εξ αλλου μια ζωη εκτος
    εξαιρεσεων ετσι ηταν. ετσι χαθηκαν
    και απο το νησι μου πραγματα οι αρμοδιοι υπαλληλοι απο την ΡΟΔΟ ΗΣΑΝ
    ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΜΑΚΡΙΑ Nα εισαι
    παντα ψυχραιμη ερχονται χειροτερα
    απο τον φιλο almounia

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κατάσταση απαράδεκτη
    τα γρανάζια της γραφειοκρατίας
    ενός κράτους ανάπηρου αφίνει να
    καταστραφούν τα ΞΕΝΙΑ χωρίς οίκτο.
    Ειδικά στο νησί μου το πρόβλημα είναι
    ανοιχτό εδώ και 10ετίες χωρίς διάθεση
    από καμμιά αρμόδια πλευρά να δοθεί λύση.
    Τελευταία είδαμε στο όνομα της καθαριότητας να κινδυνεύουν οι τοιχογραφίες του Φασσιανού ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Απαράδεκτες εικόνες ντροπής δυοσμαράκι μου, μόνο που ντρεπόμαστε εμείς για αυτά που βλέπουμε και όχι οι υπέυθυνοι..
    δεν ήξερα όλα αυτά που γράφεις για τα ξενοδοχεία ξενία και τα έργα τέχνης που τα κοσμούσαν, την τελευταία φορά που είχα πάει Ναύπλιο είχα δει ένα ξενία εγκαταλελειμμένο και είχα αναρωτηθεί τότε γιατί το αφήνουν να ρημάζει και δεν κάνουν κάτι....
    αλλά δεν είναι και η πρώτη φορά...

    καλή τσικνοπέμπτη!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Το ότι υπάρχουν ΑΚΟΜΑ ευαίσθητοι άνθρωποι, η μόνη μας παρηγοριά και ελπίδα...
    Σε ευχαριστώ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ω του Πυθαγόρα Χώρα βρε τι Κάπρους τρέφεις τώρα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Θα άξιζε τον κόπο αν μπορούσες να βρεις και μια φωτογραφία απ' έξω. Το Ξενία, αν λέμε το ίδιο που είδα φέτος το καλοκαίρι, είναι στον παραλιακό δρόμο του Βαθιού, μιας πόλης που αντίθετα από το καταρημαγμένο Καρλόβασι και άλλα ταλαιπωρημένα σημεία της Σάμου, διατηρεί αρκετή από την παραδοσιακή αστική ομορφιά του. Εν μέσω λοιπόν όλων των άλλων παραταγμένων κτιρίων το Ξενία ξεχωρίζει με την απερίγραπτη παρακμή του σαν βγαλμένο μάτι σ' ένα κατά τα άλλα περιποιημένο πρόσωπο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Βρέθηκα πρόσφατα στο Βαθύ και το είδα ιδίοις όμασι. Το κτίριο είναι σε πλήρη εγκατάλειψη...

    Όπως και τα Ξενία στις περισσότερες πόλεις άλλωστε!

    Πάντως σε ορισμένες πόλεις (π.χ. Ρέθυμνο), τα Ξενία έχουν γίνει φοιτητικές εστίες και κάπως έχουν διατηρηθεί.

    Δεν ξέρω όμως, αν κανείς ασχολείται με τη στατική τους επάρκεια. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται για κτίρια που συνήθως είναι δίπλα στη θάλασσα και η αρμύρα διαβρώνει τον οπλισμό τους.

    Λογική και ευαισθησία διαπνέουν (και αυτήν) την ανάρτησή σου dyosmaraki μου. Είδη υπό εξαφάνιση...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Κρίμα, να συμβαίνουν όλα αυτά τα τραγικά... Κρίμα για τον πολιτισμό μας, κρίμα για την ιστορία μας, κρίμα ακόμα, ακόμα και για την Οικονομία σας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Κάποτε όλοι έτρεχαν να βρουν δωμάτιο στα διάφορα Ξενίας που πρόσφεραν πολύ καλές υπηρεσίες. Μετά τα εγκατέλειψαν γιατί ανήκαν στο Κράτος και όχι σε ιδιώτη που θα τα πονούσε.
    Έτσι έχει εγκαταληφθεί και το Ξενίας στο νησί μου, όπως και τόσα άλλα. Κρίμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. @Hfaistiwnas

    Μα αυτό είναι το άδικο. Αλλες χώρες δεν διαθέτουν τον δικό μας φυσικό και πολιτιστικό πλούτο και προβάλλουν και προστατέυουν ακόμη και μια πετρούλα, ένα σπάνιο λουλούδι. Η χώρα μας είναι ευλογημένη τ΄σοο από άποψη φυσικού πλούτου όσο και σπάνιας πολιτισμικής κληρονομιάς.
    Για αυτό θα πρέπει να την προστατέψουμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. @x-man

    To γιατί τα Xenia αλλάζουν χέρια έναντι πινακίου φακής ή παραχωρούνται σε Ιδρύματα ή ΜΚΟ είναι εύκολο να το φανταστεί κανείς.....

    Δύσκολα πιστεύω θα σταματήσει τουλάχιστον όσο εκείνοι που διορίζονται σε θέσεις-κλειδιά δεν διαθέτουν ένα απαραίτητο συστατικό για τέτοιου είδους θέσεις ευθύνης : ήθος

    Και όπως λες πράγματι τα έργα τέχνης που χάνονται στα Xenia δεν είναι τα μόνα που χάνονται κάθε δευτερόλεπτο είτε λόγω της χαμένης αισθητικής μας είτε λόγω της δημιουπαλληλίστικης νοοτροπίας των υπευθύνων

    ΥΓ. Σου απάντησα στο σχόλιό σου στην προηγούμενη ανάρτηση. Επιφυλάσσομαι να κάνω νέα ανάρτηση για το θέμα που θίγεις με περισσότερες λεπτομέρειες

    Την καλημέρα μου και σε αυχαριστώ για τον πολύτιμο διάλογο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. @the lonely skipper

    Εχεςι δίκιο φίλε μου.
    Πολύτιμοι θησαυροί χάθηκαν και εξακολουθούν να χάνονται μόνο και μόνο επειδή σε κάποιες θέσεις που σχετίζονται με τον πολιτισμό όταν προλαμβάνονται άτομα δεν αξιολογείται το πάθος και η αγάπη για αυτόν.
    Μετριώνται μοναχά τα πτυχία και όχι το πάθος για τον πολιτισμό

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. @sidepap21

    Το να καθυστερούν τέτοιου είδους θέματα επί δεκαετίες αποδεικνύει τους τραγικά αργούς ρυθμούς με τους οποίους κινείται το Δημόσιο.

    Μια γάγγραινα που εξανεμίζει με αργούς αλλά βασανιστικούς ρυθμούς τη ζωή του τόπου μας καθώς και την πολιτιστική μας κληρονομιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Και να ταν μόνο αυτό. Όλα τα ξενία σε παρόμοια κατάσταση βρίσκονται, Θυμάμαι αυτό στα Χανιά, στο Φανάρι εκεί στη θράκη. Και απορώ πως οι ιδιώτες δεν τα εκμεταλλεύονται. Το αντίστοιχο της λάρισας το αγόρασε ιδιώτης και το μετέτρεψε σε κόσμημα, της οικογένειας των Ιmperial

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Καλησπέρα δυοσμαράκι. Πραγματικά τα ΧΕΝΙΑ ήταν κοσμήματα. Της Βυτίνας ήταν εξαιρετικό. Ευθύνη που εγκαταλείφθηκαν στην τύχη τους έχουν ΜΟΝΟ οι κυβερνήσεις με την πολιτική της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.
    Ας αφήσουμε την καραμέλα των δημοσίων υπαλλήλων..... ας κοιτάξουμε και κάποιες ιδιωτικές εταιρείες που κλείνουν ή που προσφέρουν ελεεινές υπηρεσίες.... φταίνε οι υπάλληλοι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. ΠΩ ΠΩ!!!!ΑΠΑΡΑΔΕΝΤΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ.ΝΤΡΟΠΗ.

    ΚΑΛΕΣ ΑΠΟΚΡΙΕΣ ΝΑ ΕΧΕΙΣ.ΠΕΡΑΣΕ ΑΝ ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΓΡΑΨΕΙΣ ΓΙΑΤΙ ΕΧΕΙΣ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑVATAR ΣΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ΣΟΥ.ΚΑΛΟ ΒΡΑΔΥ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Επειδή πήγαινα για δουλειά στο νησί, έχει καταντήσει τρελο έκτρωμα το συγκεκριμένο κουφάρι. Αίσχος πραγματικό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. @thumbelina

    Και εγώ παρατηρώντας κάποια ερειπωμένα κτίρια άρχισα να συνειδητοποιώ πως τα περισσότερα είναι ιδιοκτησίας του Δημοσίου. Στις περισσότερες περιπτώσεις δεν έχει καν παρθεί μια απόφαση για να αξιοποιηθούν.
    Σε άλλες μπορεί να έχει παρθεί μια απόφαση για αξιοποίηση αλλά για να υλοποιηθούν οι αποφάσεις παίρνει κάτι δεκαετίες.
    Οπως και νάχει το πράγμα τα Ξενία αποτελούσαν ένα στολίδι για τον τόπο στον οποίο είχαν κτιστεί. Πρέπει λοιπόν να αξιοποιηθούν τουλάχιστον όσα μπορούν να αποκατασταθούν να αξιοποιηθούν και να χρησιμοποιηθούν (για στέγαση δημοσίων υπηρεσιών, σχολείων, υπηρεσιών περίθαλψης κ.α.)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. @Dinos Tzortzoglou

    Εγώ σε ευχαριστώ Ντίνο που ανέδειξες αυτό το θέμα.
    Πληροφοριακά αναφέρω πως την Κυριακή που μας πέρασε γράφτηκε ένα άρθρο στις Εικόνες (της εφμ Εθνος) με αναφορά τον αρχιτέκτονα των Ξενία. Στο ίδιο άρθρο αναφέρεται πως τα Ξενία έχουν εγκαταλειφθεί.
    Αν εμείς οι bloggers έχουμε μια αδύναμη φωνή, τουλάχιστον κάποιοι δημοσιογράφοι ελπίζω να προβάλλουν το θέμα αισιοδοξώντας πως μπορεί κάποιος από τους αρμόδιους να ευαισθητοποιηθεί.

    Καλημέρες πολλές και χαιρετισμούς στην όμορφη Σάμο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. @Καπιταλιστικό Κουμμούνι

    Κάπρους ή Κάφρους???? λολ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. @Πέπε

    Ακολουθώντας τη προτροπή σου έψαξα για φωτό αλλά τελικά βρήκα ένα αποκαλυπτικό βίντεο που το ανέβασα εκ των υστέρων.
    Είναι σοκαριστικές οι εικόνες πραγματικά....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. @ikor

    Ναι, το έχω δει το Ξενία Ρεθύμνου. Αυτό λέω, πως αντί να αφήνουν τη Δημόσια περιουσία να ρημάζει ας αξιοποιηθεί. Οπως λες στο Ρέθυμνο στεγάζει φοιτητές και συντηρείται. Σε άλλες πόλεις παραχωρήθηκαν σε ιδιώτες και έχουν αρχίσει να ανακτούν την παλιά αίγλη τους.

    Οσο για την στατική επάρκεια έχω δει εργασίες αναστήλωσης που φτάνουν μέχρι τα σίδερα (τα οποία έχουν οξυδωθεί) και τα έχουν επισκευάσει ή έχουν στηρίξει τα κτίρια. Βέβαια δεν είμαι μηχανικός και δεν γνωρίζω λεπτομέρειες, όμως θέλω να πιστέυω πως η τεχνολογία έχει προχωρήσει τόσο πολύ ώστε να είναι δυνατή (σχεδόν) κάθε παρέμβαση στα παλιά τα κτίρια.
    Νάσαι καλά φίλε μου για τα καλά σου λόγια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. @Sitalkis

    Κρίμα δεν λες τίποτα Sitalkis μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. @leondokardos

    Εχω ακούσει τόσες ιστορίες από το συγγενικό μου περιβάλλον για την αίγλη των Ξενία που ειλικρινά στεναχωριέμαι για τη σημερινή τους κατάντια.
    Εύχομαι κάποιοι να ευαισθητοποιηθούν και να παρέμβουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. @phlouflis

    Εχω την εντύπωση πως όσα Ξενία τα έχουν αναλάβει ιδιώτες δεν έχουν εξαγοραστεί μα έχουν παραχωρηθεί σε αυτούς με μακροχρόνιες χαμηλές μισθώσεις με αντάλλαγμα να αναλάβει ο ιδιώτης τις εργασίες αναστήλωσης.
    Δεν είμαι βέβαιη για αυτό που σου λέω, αλλά όπως και νάχει το πράγμα τουλάχιστον τα κτίρια χρησιμοποιούνται δεν αφήνονται στη τύχη τους. Σε κάποιες περιπ΄τωσεις όπως λες όταν επισκευάζονται γίνονται ακόμη ομορφότερα από ότι ήταν παλιά. Αυτό είναι και το ζητούμενο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. @Christos Skolarikos

    Κοίτα Χρήστο, νομίζω πως στην περίπτωση των Ξενία είναι ξεκάθαρη η ευθύνη των εκάστοτε κυβερνήσεων που δεν έλαβαν (και εξακολουθούν να μη λαμβάνουν) κάποια μέριμνα για αυτά τα κτίρια. Η ιδιωτική πρωτοβουλία (για τη συγκεκριμένη περίπτωση) απέδειξε πως όπου παραχωρήθηκαν σε ιδιώτη επαναλειτούργησαν και ανέκτησαν τη παλιά τους λάμψη.
    Σίγουρα οι ιδιώτες (σε άλλες περιπτώσεις) δεν είναι άμοιροι ευθυνών για τις επιχειρήσεις τους. Ομως η διαφορά είναι πως στη μεν περίπτωση των ιδιωτών επιχειρηματιών είναι οι ίδιοι που έχουν ξοδέψει για να φτιάξουν μια επιχείρηση ενώ στην περίπτωση του Δημοσίου έχουν επενδυθεί τα δικά μας χρήματα και για αυτό αγωνιώ.
    Σίγουρα πάντως κυρίως είναι θέμα πολιτικής απόφασης το να αξιοποιηθούν τα δημόσια κτίρια. Εάν όμως εγώ εργαζόμουν σε ένα δημόσιο τομέα όπου θα έβλεπα πως κάποια έργα τέχνης κινδυνεύουν στην ανάγκη μέχρι που θα πήγαινα να τα πάρω γράφοντας ένα γράμμα στους αρμόδιους και πληροφορώντας τους για τη λίστα με τα αντικείμενα που πήρα προκειμένου να μην κατηγορηθώ αργότερα για κλοπή δημόσιας περιουσίας.
    Ε! Αυτή την ευαισθησία περιμένω από τους δημοσίους υπαλλήλους που εμπλέκονται στην υπόθεση (και κυρίως τους πολιτικούς τους προϊσταμένους)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. @JK Skroutzakos

    Καλές Αποκριές φίλε μου. Κοντεύουν να περάσουν και με τούτα και με τ' άλλα σχεδόν ξεχάσαμε να αναφερθούμε σε αυτές.
    ΟΚ θα περάσω από το blog σου για τις σχετικές ....εξομολογήσεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. @KitsosMitsos

    Κάτι λοιπόν πρέπει να γίνει για το συγκεκριμένο κτίριο.
    Ακούει κανείς υπεύθυνος????

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Συμφωνώ απόλυτα με όσα λες. Κάθε φορά που βλέπω ρημαγμένο Ξενία με πιάνει η καρδιά μου. Και δεν μπορώ να καταλάβω γιατί αυτά τα ξενοδοχεία παραμελήθηκαν κατ' αυτό τον τρόπο, καθότι ήταν σε όμορφα σημεία, μέσα στα δέντρα ή δίπλα σε παραλίες.

    Δεν είναι μόνο τα έργα τέχνης, αλλά τα πάντα. Tίποτα απ' ό,τι θα μπορούσε να διασωθεί ή να ανακυκλωθεί δεν έχει αφαιρεθεί. Tα κτήρια έχουν απλά αφεθεί στην τύχη τους. Κρίμα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Πολύ θλιβερή ιστορία αυτή των ΞΕΝΙΑ!
    Ειδικά για όσους από εμάς έτυχε να ζήσουν την παλιά τους δόξα και ομορφιά!
    :((

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Φοβερό το βίντεο!
    Και πάντα στην Ελλάδα κανείς δεν λογοδοτεί γι' αυτήν την κακοδιαχείριση και εγκατάλειψη της δημόσιας περιουσίας!!
    Αίσχος!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Μια ανατριχιαστική λεπτομέρεια στο βίντεο: κάντε παύση στο 3:44 και διαβάστε τη διαφήμιση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Καλησπέρα. Δυοσμαρακι το λες και μόνη σου πως είναι πολιτική απόφαση το να τα δίνεις -ξεπουλάς στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Σε πολλούς επιχειρηματίες τους δόθηκαν με πολύ χαμηλό κόστος αγοράς. Άρα δαπάνησαν πολύ λιγότερα και χρεώνουν την βραδιά ακριβά πανάκριβα. Φυσικά υπάρχουν οι εξαιρέσεις αλλά και πολλά ιδιωτικά ξενοδοχεία τρισάθλια που αν υπήρχε πολιτεία που σέβεται τους πολίτες της θα έπρεπε να τα είχε κλείσει.
    Δυστυχώς δεν θα μπορούσες να προφυλάξεις έργα τέχνης - περουσία του Ελληνικού Δημοσίου, θα σε μπαγλάρωναν ακριβώς και μόνο για τις καλές σου προθέσεις.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. @Σοφία

    Γιατί παραμελήθηκαν?
    Γιατί όπου λαλούν πολλοί κοκκόροι αργεί να ξημερώσει.
    Στο Δημόσιο το πιγκ πογκ των ευθυνών πάει κι έρχεται. Κανείς όμως (από τις πολιτικές ηγεσίες) δεν αναλαμβάνει την πρωτοβουλία να ρίξει και μια γροθιά στο τραπέζι και να βροντοφωνάξει : Η γνωμοδότησή σας θα πρέπει να έχει παραδοθεί έως την Χ ημερομηνία.
    Ο ένας φορέας περιμένει την πρωτοβουλία από τον άλλον (εμπλέκονται πολλοί φορείς). Είναι και τα Δικαστήρια που κάνουν μια ζωή να πάρουν αποφάσεις, περνούν πολλά χρόνια έως ότου βγουν οι αποφάσεις των Δικαστηρίων, εν τω μεταξύ έχουν πεθάνει αυτοί που γνώριζαν τις υποθέσεις, έχουν αλλάξει οι νόμοι και είτε αρχίζουν να ξαναψάχνουν την υπόθεση από την αρχή είτε την κρύβουν σε κανένα συρτάρι για να μη σκοτίζεται ο συγκεκριμένος υπάλληλος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. @marianaonice
    ΄
    Κανείς δεν λογοδοτεί αφού η περιουσία του Δημοσίου (η δική μας περιουσία δηλαδή) δεν είναι πουθενά καταγεγραμμέμη (με μηχανογραφημένο τρόπο).

    Από την άλλη καμία πολιτική ηγεσία δεν έβαλε κάτω να δει πόσες υπηρεσίες της εδρεύουν σε μισθωμένα κτίρια και πόσα κτίρια είναι Δημόσια και άδεια έτσι ώστε να μετακόμιζε τις υπηρεσίες σε ιδιόκτητα κτίρια δίχως να καταβάλλει ενοίκια. Ετσι και η απόσβεση για τις επισκευές των κτιρίων θα γινόταν μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα (αφαιρώντας τα ενοίκια που καταβάλλει το Δημόσιο σε τρίτους) και τα κτίρια θα σώζονταν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. @Πέπε

    Φοβερό! Δεν το είχα προσέξει Πέπε!

    Διαφήμιση καλλυντικών με σλόγκαν :
    "προστατευτείτε από τα σημάδια του χρόνου"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  39. @Christos Skolarikos

    Πολλές είναι οι παθογένεις του τόπου μας. Πάντως θα επειμείνω πως κυρίως ξεκινούν από την αταξία που επικρατεί στον Δημόσιο τομέα.

    Υπάρχουν πολλές οπτικές από όπου θα μπορούσε να δει κανείς το συγκεκριμένο θέμα:

    1. Αδιαφορία - Δημόσια κτίρια για τα οποία κανείς εντεταλμένος δεν παίρνει τη πρωτοβουλία να κάνει μια εισήγηση λέγοντας : "ωπα παιδιά εδώ κάτι πρέπει να γίνει. Και να στείλει και να ξαναστείλει επιστολές στους ανωτέρους τους προκειμένου να τους ξυπνήσει από τον ύπνο του δικαίου. Λόγω της αδιαφορίας λοιπόν των δημοσίων λειτουργών (λόγω της νοοτροπίας "δεν είναι δική μου δουλειά") και αφήνονται στο έλεος της φθοράς του χρόνου.

    2. Αδιαφορία των τοπικών παραγόντων (δεν ξέρω εάν ισχύει στη συγκεκριμένη περίπτωση) Τόσοι Πρόεδεροι και παραπρόεδεροι ψηφίζονται και εκλέγονται προκειμένου να ομορφύνουν τον τόπο τους και όχι να τον ασχημαίνουν. Κανονικά η πρωτοβουλία έπρεπε να ξεκινά από αυτούς με συγκεκριμένεες προτάσεις για επαναχρησιμοποίηση των κτιρίων.

    3. Αδιαφορία των πολιτικών ηγεσιών του τόπου. Αντί να χτίζουν νέα κτίρια και να ξοδεύουν τόσα χρήματα με αναθέσεις σε εργολάβους (από όπου είναι γνωστό πως υπάρχουν μίζες) θα όφειλαν να αξιοποιούν πρώτα τα ήδη υπάρχοντα κτίρια και εάν δεν υπήρχαν διαθέσιμα τότε να αναζητούν να χτίσουν νέα. (ένα είδος ανακύκλωσης δηλαδή, πως την εννούμε τελικά την "πράσινη ανάπτυξη" ???

    4. Το ξεποούλημα - Εχεις δίκιο όσον αφορά το γεγονός πως πολλές φορές δημόσια περιουσία έχει ξεπουληθεί για ένα κομμάτι ψωμί (κάποιοι είναι βέβαιο πως εισπράττουν μίζες για να ενεργήσουν κατ΄αυτόν τον τρόπο και σίγουρα είναι ανακατεμένοι δημόσιοι φορείς). Αλλωστε εκείνος που δωροδοκεί τη δουλειά του πάει να κάνει, το ζήτημα είναι η δωροδοκία συγκαταλέγεται ανάμεσα στα καθήκοντα του δωροδοκούμενου...!!!

    5. Η μακροχρόνια μίσθωση δημόσιας περιουσίας - Κάποιες φορές μπορεί επειδή το Δημόσιο δεν έχει την οικονομική άνεση να επισκευάσει ένα κτίριο να το μισθώσει σε κάποιον ιδιώτη έναντι ενός χαμηλού μισθώματος. Εάν ο ιδιώτυης ξοδέψει μια περιουσία για να επισκευάσει το κτίριο τότε καλώς καταβάλλει χαμηλό ενοίκιο στο Δημόσιο. Εάν όταν επισκευάσει το κτίριο το κάνει λουξ τότε και πάλι καλώς να εισπράξει μεγάλη τιμή για τη διανυκτέρευση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  40. Πράγματα τόσο απλά και αυτονόητα για έναν οποιοδήποτε απλό νοικοκύρη...
    Μα στο δημόσιο όσοι το υπηρετούν λες και το μισούν! Ή στην καλύτερη αδιαφορούν σαν να μη τους αφορά σαν να μην είναι και δική τους περιουσία!
    Και δεν φταίνε οι κυβερνήσεις γι' αυτό, εκτός βέβαια από το ανεύθυνο και την ατιμωρησία που υποθάλπτουν. Όμως κατά βάση φταίνε όλοι οι απλοί υπάλληλοι και κυρίως τα στελέχη τα διευθυντικά που ...το ξύνουν όλη μέρα... αντί να δραστηριοποιηθούν να πάρουν αποφάσεις και πρωτοβουλίες!!
    Δεν θ' αλλάξουμε δυστυχώς...
    :((

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  41. Μόνο για λόγους ... τάξης θα μου επιτρέψεις dyosmaraki μια παρέμβαση...
    Το βιντεάκι δεν είναι τραβηγμένο από τους τουρίστες...
    Έτυχε να περνάνε την ώρα που "εισβάλαμε" και ευγενικά δέχτηκαν να κάνουν τη δήλωση αυτή στην αρχή...
    Την "ευθύνη" αναλαμβάνει η ομάδα "Βαθύ Sos" (σαν τρομοκρατική ομάδα ακούστηκε.... χιχιχι)
    Δεν είσαι πάντως η μόνη που ... μπερδεύτηκε... :ο)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  42. @marianaonice

    Πρωτοβουλίες τα στελέχη του Δημοσίου τομέα? Τι είναι αυτό??? lol

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  43. @Dinos Tzortsoglou

    Ουπς! Σε ευχαριστώ για τη παρέμβαση Ντίνο.

    Μακάρι συχνά οι πολίτες να αναλαμβάνουν τέτοιες "ευθύνες"

    Βαθύ SOS λοιπόν για τη διάσωση του Ξενία της Σάμου (και ότι έργο τέχνης έχει απομείνει μέσα σε αυτό)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ποιά είναι η γνώμη σας;