ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

Πέμπτη, 24 Ιανουαρίου 2008

Το όνομά μου είναι "Eve" (=γυναίκα)


Τις προάλλες άκουσα πως βουλευτής κατέβασε πρόταση να επιτρέπονται μέχρι πέντε θρησκευτικοί γάμοι (αντί για τρεις) και να λύεται αυτόματα ο γάμος έπειτα από ένα διάστημα συμβίωσης (νομίζω μετά από 15ετή συμβίωση) χωρίς πολλές - πολλές διαδικασίες. Σύμφωνα με δημοσίευμα ο ίδιος λέει πως
"οι απόστολοι αγιάζουν πρώτα τον εαυτό τους. Εγώ έχω κάνει τρείς γάμους και τώρα πάω για τον τέταρτο".
Εστω και αν ο βουλευτής ισχυρίζεται πως του τηλεφώνησαν πολλές γυναίκες ενθουσιασμένες από αυτήν την πρόταση, εμένα μου κάνει κάτι σε χαρέμι. Στο κάτω - κάτω δεν είναι υποχρεωμένος κανείς να παντρεύεται,μπορεί απλά να συγκατοικεί.

Μια μέρα είδα ένα όνομα χαραγμένο στη σάρκα ενός κάκτου που βρισκόταν στις όχθες μιας λίμνης :
"Eve"
Οι πρώτες αυθόρμητες σκέψεις ήταν:
Eve σημαίνει "γυναίκα"
Eve σημαίνει και "ενοχή"
Και τα 2 γένους θηλυκού.

Σαν εικόνα πρόβαλε το αρχέτυπο της Eve (Εύας). Σύμφωνα με αυτό ήταν ένοχη γιατί πρόσφερε ένα φρούτο στον Αδάμ. Τι κι αν εκείνον (τον Αδάμ) δεν τον υποχρέωσε κανείς να δεχτεί την "αμαρτωλή" προσφορά της? Εκείνη ήταν γυναίκα και η γυναίκα διαχρονικά είναι συνώνυμο του πειρασμού, της αμαρτίας,της ενοχής.

Μα δεν ήταν η μοναδική περίπτωση. Τι να πει κανείς για την Eve - Πανδώρα? Εδώ που τα λέμε η "περιέργεια" είναι γένους θηλυκού....Ως περίεργη γυναίκα η Eve - Πανδώρα άνοιξε το κουτί και σκορπίστηκαν, καθώς λένε, όλα τα κακά του κόσμου στην πλάση. Η Eve-Πανδώρα από τότε θεωρείται ένοχή των δεινών της ανθρωπότητας.
Λίγο διαφορετική περίπτωση ήταν εκείνη της Eve- Μήδειας. Σε μια ανδροκρατούμενη κοινωνία επιτρέπεται η αντρική απιστία αλλά καταδικάζονται τα γυναικεία συναισθήματα. Τι κι αν εκείνη ένοιωσε "προδωμένη"? Aν και "βάρβαρη" αγαπά την αλήθεια και τον ξεμπροστιάζει ...
"δεν ήθελες να γεράσεις δίπλα σε μια γυναίκα βάρβαρη",του λέει .
Δεν έφτανε αυτό, σαν θέλησε εκείνη να διαμαρτυρηθεί για την απιστία του "πολιτισμένου" Ιάσονα, εκείνος τις προτάσσει άλλες αξίες:
"Φθάνει. Δεν τα βγάζω πέρα μαζί σου. Λέγε : - τι χρήματα θέλεις για σένα και για τα παιδιά..... - ό,τι ζητήσεις κι ακόμα πιο πολλά θα έχεις από μένα."
Και εκείνη η "βάρβαρη" του αποκρίθηκε : "Δεν παίρνω δώρα από έναν άτιμο".
Προτιμούσε να παραμείνει μαζί του μέχρι τα βαθειά γεράματά της,επειδή τον αγαπούσε και επειδή έτσι όριζε η δική της ηθική.

"Στον άντρα δεν είναι άσχημο να αγαπά και δέκα,
άσχημο είναι ν' αγαπά δυό άντρες μια γυναίκα"
(Παραδοσιακό δίστιχο)


Αλλά είπαμε Eve σημαίνει ενοχή. Ετσι λοιπόν μια άλλη Eve η Eve-Ελένη αν και την απήγαγε ο Πάρης, η ίδια χρεώθηκε την κήρυξη του Τρωϊκού πολέμου. Τύφλα νάχουν οι στρατηγοί και οι βασιλιάδες οι οποίοι παρά τις διοικητικές ικανότητές τους δεν κατάφεραν να αποφύγουν τον Τρωϊκό πόλεμο,νικήθηκαν από τη δύναμη μιας γυναίκας.

Εντελώς διαφορετική ήταν η περίπτωση της Eve-Ασπασίας όπου ο Περικλής θέσπισε νόμο για χάρη της (η για χάρη του?). Εκείνη ήταν "βάρβαρη" όμως ο Περικλής ως πολιτικός τροποποίησε τον νόμο που ίσχυε μέχρι τότε και προέβλεπε πως για να νομιμοποιηθεί ένα παιδί ως Αθηναίος πολίτης, έπρεπε να έχει και τους δύο γονείς Αθηναίους. Ετσι θεσπίστηκε νέος νόμος σύμφωνα με τον οποίο αρκούσε να είναι ένας από τους δύο γονείς Αθηναίος πολίτης για να πάρει το παιδί την Αθηναϊκή υπηκοότητα. Με αυτόν τον τρόπο ο Περικλής νομιμοποίησε τα παιδιά που απέκτησε με την Ασπασία.

Λάϊστα Ζαγοροχώρια - Χειμώνας 2002

Πλέγμα από γυναικωνίτη που χρησιμοποιούνταν επί Τουρκοκρατίας

Αναρωτιόμουν λοιπόν αν θα πρέπει να θεωρηθεί ως "πολιτισμένη" η πρόταση του βουλευτή....

"Χαρέμι"
(γένους ουδετέρου)
Τρομάζω... αφού το όνομά μου είναι "Eve"(=γυναίκα)
και το χαρέμι το θεωρώ βάρβαρο

17 σχόλια:

  1. Άσχετο με το θέμα σου, αλλά διαβάζοντας το μπάνερ μου ήρθε στο μυαλά και θα στο πω:: .. Οι παραδόσεις είναι η ρίζα μας. Το να μην αγαπάς τη ρίζα σου είναι ότι πιο χειρότερο υπάρχει. Όχι πως θεωρούμε πως οι παραδόσεις είναι το παν. Είναι όμως μια καλή αρχή για. να προχωρήσεις παραπέρα. Αλλιώς πως: Ξεκρέμαστος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εμένα με αφήνει παγερά αδιάφορο.Τι 3 τι 5.Σαν γυναίκα μπορεί να το βλέπεις διαφορετικά αλλά το θέμα είναι να μη φτάσεις ποτέ να κάνεις 3 γάμους.Έτσι καί αλλιώς απο μια ηλικία και μετά,οι πιο πολλοί δεν παντρεύονται.Απλά συμβιώνουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Οι άνθρωποι με πολλούς γάμους ή σχέσεις είναι πιθανότατα ανασφαλείς και ενδεχομένως ανίκανοι να αγαπήσουν άλλους πλην του εαυτού τους.
    Προτάσεις σαν τις παραπάνω(δεν αναφέρομαι στο βουλευτή) ίσως να είναι ατομικά ρουσφέτια από κάποιους που πάσχουν από γεροντοέρωτα.
    Και ικανοποιούν νεαρές επενδύτριες του έρωτα...
    Δεν υπάρχει χαρέμι αγαπητή dyosmaraki αλλά γεροντική άνοια και συμφεροντολόγες νεαρές χαλαρών ηθών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Νομίζω επίσης πως οι γυναικωνίτες στις εκκλησίες υπήρχαν ήδη από την εποχή του Βυζαντίου.
    Στην εκκλησία του χωριού μου υπάρχει ακόμα και χρησιμοποιείται κανονικότατα.
    Αν και υπάρχει το επίσης παράδοξο οι γυναίκες και οι άντρες να κάθονται μαζί στην εκκλησία και όχι χωρισμένοι δεξιά και αριστερά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Στην εβραϊκή γλώσσα, Εύα σημαίνει ζωή. Πράγματι, η γυναίκα δίνει ζωή [τεκνοποιεί].
    Μόνη της όμως δεν μπορεί! Γι' αυτό και προσκαλεί με ΔΙΑΦΟΡΑ μέσα τον άνδρα...
    Εύα.. Ζωή, Ενοχή, Γυναίκα...
    Η "Εύα" πάντοτε θα είναι ο υπόγειος ηθικός αυτουργός. Υποκινεί την πράξη, η οποία εκτελείται με μαεστρία από κάποιον άλλον, εκούσια ή ακούσια. Κάπως έτσι έκανε και την ατυχή του πρόταση ο εν λόγω Πατέρας του Έθνους. Για χατήρι μιας γυναίκας..
    Αδικεί και αδικείται μια γυναίκα. Και είναι τόσο επικίνδυνη η δύναμη της ηθικής της αυτουργίας που ανα τους αιώνες οι κοινωνίες έχουν πραγματικά αδικήσει και μειώσει την "Εύα".
    Η Εύα όμως, το κομμάτι από τα πλευρά του Αδάμ, δεν είναι τόσο μα τόσο απαραίτητη; Σάρκα εκ της σαρκός, μα πνεύμα τόσο δύσκολο να το καταλάβεις..
    Γοητευτικά μοναδική & επικίνδυνη..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @Νίκο
    Δεν είναι καθόλου άσχετη η τοποθέτησή σου. Μία από τις παραδοσιακές αξίες στην Ελλάδα ήταν/είναι? η αξία της οικογένειας.
    Στις προβιομηχανικές κοινωνίες η οικογένεια αποτελούσε τον κύριο παραγωγικό μοχλό της οικονομίας.
    Φυσικά οι καταστάσεις αλλάζουν. Ομως αυτό που αναρωτιέμαι είναι εάν στο όνομα της δήθεν "νεωτερικότητας" αξίζει να νομιμοποιούμε νέες αξίες που θέτουν σε αμφισβήτηση τον πυρήνα των οικογενειακών αξιών που είναι κομμάτι της ίδιας της ιστορίας μας?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @Ακη
    Εχεις δίκιο πως το ιδανικό θα ήταν να μην φτάνει κανείς να κάνει 3 γάμους, αφού έχει την εναλλακτική της ελεύθερης συμβίωσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @Λάκων
    Ανασφάλειες,γεροντοέρωτες και συμφερολοντολογικά τα κίνητρα για μια τέτοια πρόταση. Συμφωνώ!
    Ομως αρμόζουν αυτά στην εφαρμογή ενός νόμου ο οποίος θα αφορά πλατειά στρώματα της κοινωνίας μας?
    Αναρωτιέμαι ποιά είναι η αξία ενός δημόσιου άντρα (ανεξαρτήτως που εντάσσεται πολιτικά) του οποίου οι προτάσεις προέρχονται από ιδιοτελή κίνητρα (όπως φαίνεται)?
    Δεν ξέρω απλά αναρωτιέμαι.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @Λάκων
    Η χρήση του γυναικωνίτη πράγματι ξεκίνησε επί Βυζαντίου με τον συγκεκριμένο τύπο ναού που γνωρίζουμε σήμερα και εξακολουθεί και χρησιμοποιείται σε πολές περιοχές.
    Αυτό που δεν έτυχε να ξαναδώ ήταν η χρήση πλέγματος στον γυναικωνίτη όπως αυτό της φωτογραφίας. Το φωτογράφισα ως έργο τέχνης και το χρησιμοποίησα εδώ καθαρά συνειρμικά.
    Το πλέγμα όπως και το χαρέμι για μένα συμβολίζουν την στέρηση της ελευθερίας σε περιόδους αλλοτινών εποχών (βλ.Τουρκοκρατία)κατά τις οποίες η θέση της γυναίκας ήταν "διαφορετική".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @Από μηχανής θεός
    Γράφεις πράγματι σαν θεός
    "Σαρξ εκ σαρκός"....
    Εύα,Ζωή,Ενοχή,Γυναίκα.....
    Υπόγειος ηθικό αυτουργός....
    Πνεύμα δύσκολο να το καταλάβεις....
    Γοητευτικά μοναδική και επικίνδυνη....
    Λίγες λέξεις με άπλετα νοήματα....
    Ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. dyosmaraki πάρα πολύ ενδιαφερόν ποστ! :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Πράγματι ενδιαφέρον θέμα.
    Λυπάμαι αν σε απογοητεύω αλλα θα συμφωνήσω και μια φορά με ενα βουλευτή :)
    Ο Γάμος κακώς ειναι κάτι που "επιτρέπεται" ή όχι. Ειναι ελεύθερο δικαίωμα του καθενός.
    Και αν μπορεί να συντηρεί και χαρέμι γιατι όχι ;
    Το πρότυπο του " καθωσπρέπει " που έχει επιβληθεί απο την εκκλησία ειναι λάθος.
    Δεν με ενδιαφέρει καθόλου πόσες φορές παει κανεις και παντρεύεται.
    Με ενδιαφέρει όμως οταν δυστυχούν επειδή οι διαδικασίες διαζυγίων ειναι μια ταλαιπωρία ψυχική κι επιπλέον εχει και έξοδα !
    Τι λες ; Θα πληρώσεις κι απο πάνω για να χωρίσεις ; Δε φτάνουν οσα πληρώνεις για κάνεις γάμο ;
    Και παρακαλώ να μου εξηγήσει κάποιος στο τέλος ΤΙ πληρώνει !
    Ας προχωρήσουμε μπροστά γιατι κάποιοι επιμένουν σε μεσαιωνικές αντιλήψεις χωρίς λόγο.
    Συμφωνώ λοιπόν με το βουλευτή αλλα και επαυξάνω.
    Καλό ΣΚ dyosmaraki :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. @tzonako

    Δεν με απογοητεύεις καθόλου! Χαίρομαι όταν υπάρχει ο αντίλογος.

    Αλλωστε κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και δικαιούται να έχει την γνώμη του.

    Πιστεύω πως όπως και άλλα πράγματα, ο γάμος είναι μια σύμβαση.
    Αλλοι άνθρωποι δέχονται τις συμβάσεις με τα συν και τα πλην τους, άλλοι όχι.

    Ανεξάρτητα όμως από το θρησκευτικό σκέλος νομίζω πως η συντήρηση ενός χαρεμιού δεν είναι μόνο οικονομική υπόθεση αλλά και κοινωνική.

    Θεωρώ λοιπόν πως η πρόταση θίγει κυρίως τα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα (που συνήθως είναι οι γυναίκες). Στο χαρέμι τα χανουμάκια ήταν συνήθως θηλυκού γένους. Σκέφτομαι επομένως πως η θέση της γυναίκας στον "πολιτισμένο" κόσμο άλλαξε σε σχέση με τον Μεσαίωνα και προσωπικά δεν θα ήθελα να ξαναγυρίσουμε εκεί.

    Όσον αφορά την οικονομική και ψυχική επιβάρυνση από τις διαδικασίες ενός διαζυγίου φυσικά δεν θα διαφωνήσω έστω και αν γνωρίζω πως όταν είναι σύμφωνα και τα 2 μέρη η διαδικασία δεν είναι τόσο επίπονη.

    Να περάσεις ένα υπέροχο ΣΚ tzonako

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Σε ευχαριστώ πολύ :)
    Το θέμα καλύτερα να μην το δούμε περίπου φεμινιστικά ή φαλλοκρατικά.
    Η διάσταση ειναι κοινωνική, συμφωνώ.
    Οι ρημαγμένες ζωές δεν έχουν φύλο.
    Αν δυστυχήσεις σε εναν γάμο, η εκκλησία το μόνο που έχει να σου πειε ειναι " ελα σε μενα" ( πάλι !!! ) και καλά για ψυχική στήριξη και στο μεταξύ σου ξαναπαίρνει τον οβολό.
    Η επιλογή αν θα παντρευτεί κανεις 10 φορές ή οχι δεν ειναι θέμα του άντρα αλλα και των δύο.
    Ας σκεφτούμε πόσα κάνουμε η όχι επειδη μας έμαθαν ετσι. Οχι επειδη το επιλέξαμε μετα απο ώριμη σκέψη μεσα σε σωστό περιβάλλον.
    Αυτά.
    Ισως γράψω και εγω ενα θεμα σχετικά τωρα που με ζέστανες με αυτό.
    Εφυγα για ΣΚ. Φιλιά :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. @tzonako

    "Οι ρημαγμένες ζωές δεν έχουν φύλο". Μου άρεσε η φράση σου!

    Με επαναφέρεις στην τάξη...

    To "dyosmaraki" γένους ουδετέρου....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Αγαπημένο μου dyosmaraki...
    άγγιξες ένα θέμα που ξεκινάει με την παρουσία του ανθρώπου στον πλανήτη και ακόμη και σήμερα δεν έχει ξεκαθαριστεί.
    Όσοι οι άνθρωποι τόσες και οι απόψεις.
    Όλες φαίνονται σωστές (ανάλογα από την οπτική γωνία που τις βλέπει κάποιος)αλλά δεν μπορεί να είναι και ορθές όλες παρά μια μονάχα!
    Αν θεωρήσουμε τον γάμο μια σύμβαση λόγου χάρη, τότε θα πρέπει να αφαιρέσουμε το θρησκευτικό στοιχείο.
    Θα ήταν πιο ορθό να διακόψουμε μια σύμβαση από το να τερματίσουμε ένα γάμο.
    Τότε όμως δεν θα υπήρχε ηθικός φραγμός για τις "συμβάσεις" ούτε όριο στις πόσες μπορεί κάποιος να κάνει.
    Το ζητούμενο εδώ θα ήταν ο συναισθηματικός χαμένος της "σύμβασης"
    Αν δούμε τον γάμο ως θρησκευτική πράξη όμως τότε η δική μου γνώμη είναι ότι μόνο ένας τέτοιος γάμος μπορεί να γίνεται,αυτό είναι το ορθό.
    Η γυναίκα θεωρώ ότι είναι το αδικημένο ανθρώπινο σκέλος του εξ αρχής.
    Πολλα μπορούμε να συμπληρώσουμε εδώ
    θα αναφέρω μόνο το παρακάτω...
    "Μάθε την ανδρική σου φύση,
    αλλα ακολουθησε την θηλυκη
    οδό..."
    Λαου Τζέ
    Με έβαλες σε σκέψεις με την σειρά σου dyosmaraki.
    Σ ευχαριστώ πολύ!!!
    Σε φιλώ και καλό Σ,Κ
    τσίου....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. @karaflokotsifa
    Μια άλλη προσέγγιση του ίδιου θέματος. Εχεις δίκιο σαν λες πως όσοι οι άνθρωποι τόσες και οι απόψεις.....
    Ο Λάου Τζε κάπου με μπερδεψε, μα πιθανολογώ πως θέλει να πει να χρησιμοποιείς την δύναμη και την ευστροφία συνάμα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ποιά είναι η γνώμη σας;